Annons

Blå ögen på jycken!

Produkter
(logga in för att koppla)

dobos

Aktiv medlem
Blå ögon på jycken!

Att människor kan få röda ögon av blixtljus vet de flesta, men min hund får blå, knallblå, ögon. Den förklaring jag hört varför människor får röda ögon, men som jag själv tvivlar på, är att det beror på blodet i hornhinnan som reflekteras i linsen. Nog för att jycken är renrasig, men sååå blåblodig kan han inte vara. ;-)

Jag tror att hundars, eller i alla fall min hunds, ögonlins reflekterar ljuset med en annan våglängd (uppenbart!). Beror det på en annan densitet i linsen? Linsens böjning kanske? Hur som helst fungerar dessa "röda-ögon-wisards" lika bra på blå, som röda, ögon.

Förklaring nån?

//Lasse

Senast ändrad:
Enligt den här sidan beror det på att de har färgad näthinna, medan människor har färglös. Tydligen finns det också siameskatter utan färgad näthinna och de får röda ögon vid slarv med småblixtar.

Hundars ögon är annorlunda uppbyggda än våra. Om du kollar din hund kommer du att se att ögonen ibland ser ut att lysa blått, det kommer sig inte av blixten. De ser ibland ut så, helt enkelt. Enda sättet att slippa problemet på bild är att inte fota just då:)

Och det beror enligt samma sida på att de har blåfärgad näthinna.

Tomasz skrev:
Min hund skriker när jag fotograferar den, vad kan det bero på?

Jag hoppas verkligen,för din hunds skull, att du inte är allvarlig...

Om du nu är det, sluta fotografera hunden då, för den gillar det uppenbarligen inte.
/Micke

Om du har USMmotor i objektivet kan det bero på att det skär i den stackars hundes öron. Vissa djur, speciellt katter, reagerar starkt på ultraljud (har jag hört).

Nä, jag var inte allvarlig -ursäkta mig.

Jag fotograferade den faktiskt en gång för 30 år sedan när den skrek/tjöt, och då hade den lekt med en igelkott.

Nu ska jag nog lägga mig...

Tomasz skrev:

Jag fotograferade den faktiskt en gång för 30 år sedan när den skrek/tjöt, och då hade den lekt med en igelkott.

Äsch.. det är bara så att alla har inte humor :p

Tomasz skrev:

30 år sen?! hur gammal hund har du?? ;)

ANNONS