Annons

Blänkande löv

Produkter
(logga in för att koppla)

BadCash

Ny medlem
Var ute och fotade lite naturbilder idag, men bilderna stördes av att solen "blänker" i de vissna löven som ligger på marken. Försökte med olika exponeringar, men utan resultat (dvs. hela bilden blev för mörk om jag minskade exponeringsjusteringen). Vad gör man åt detta? UV-filter? Polaroidfilter?

Och vad gör man åt en klarblå himmel som blir nästintill vit på bild? Är det också ntå filter eller?

PS. Kameran är en Konica Minolta Dynax 5D med 18-70mm objektiv, inga filter.

Bilagor

• pict0990.jpg
    pict0990.jpg
    36.1 KB · Visningar: 395
(BadCash) skrev:

Och vad gör man åt en klarblå himmel som blir nästintill vit på bild? Är det också ntå filter eller?
Är exponeringen inställd efter något i skuggan så är det svårt att få en himmel riktigt blå. Ett polarisationsfilter hjälper ifall man inte fotograferar parallellt med solens belysningsriktning men kanske inte tillräckligt mycket. Är exponeringen inställd efter ett motiv i solljus så blir himlen blå ändå, men kan förstärkas med polarisationsfilter om samma förutsättningar som ovan gäller.

Ett annat sätt är att använda ett partiellt (graderat) grå filter som mörkar ner en del av bilden. På så sätt kan man förhindra överexponering av himlen (som ger mindre mättad blåfärg) utan att påverka exponeringen av en annan del av bilden.

Filter och exponeringsteknik i all ära men att få till det mitt på dagen när solen står högt på himlen och ljuset är hårt är inte lätt.

Det bästa för naturfoto är att välja morgon eller eftermiddag, kväll då ljuset är mycket bättre lämpat för fotografering.

//Larsa

En klarblå himmel motsvarar ungefär ljusheten på ett gråkort, därför brukar blå himmel oftast bli blå - enligt min erfarenhet.

Om en blå himmel blir uträtt så måste bilden vara bra överexponerad... eller så är den exponerad så att detaljer i mörka skuggor ska synas.

Detta gäller alltså om man fotar himlen med solen i ryggen. I motljus kan ju många himlar bli överexponerade.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar