Annons

Bländartid?

Produkter
(logga in för att koppla)

Gustafo

Medlem
Hej!
Vilken bländartid ska jag använda om jag vill fota innomhus? (på ett ungefär..) Jag kör med en Olympus OM40.

Det finns inget som heter bländartid, det finns bländare och slutartid.

Slutartid inomhus, tja, samma som utomhus, det är beroende på vad du vill åstakomma.

Nu ser ny hur nybörjare jag är! Har kört med pocketkameror hela livet! haha.. Jag menar slutartid..

Med glada hälsningar

Gustav

Du har en ljusmätare i din kamera, använd den. Ljusförhållanden varierar enormt. Här i mitt lekrum där jag sitter nu är det 8 sekunder vid bländare 11 och ISO 100 som gäller, hos dig är det något annat.

Det bästa sättet att lära sig sambandet mellan ljus, filmhastighet, bländare och slutare är en bra grundbok i foto.

Porträtt, arangerat? handhållet?..du bör för att undvika skakning och rörelseoskärpa ha minst 1/60 sekund i slutartid, använder du stativ så kan du använda längre, förutsatt att modellen/modellerna är stilla.

Typen av belysningen påverkar inte valet av slutartid.

Kom ihåg bara att om det är för mörkt inne, och du t ex inte använder blixt, så får du en längre slutartid, vilket innebär rörelseoskärpa på den du ska plåta om han eller hon rör på sig för mycket. Prova dig fram i olika belysningar, anteckna tider och bländare och ljusförhållanden. Alltid en bra början! :)

ANNONS