Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bländartal

Produkter
(logga in för att koppla)

Lars Garage

Avslutat medlemskap
Jag har kollat in två olika Tamron-objektiv med samma bländartal: 2,8. Skillnaden ligger i det övre spannet där det ena har 22 och det andra 32.... Så vad är skillnaden?

Om jag inte missförstår dig har du väl besvarat din fråg själv: Skillnaden är att det ena objektivet har en minsta bländare på 1/32 och det andra på 1/22.

Jag är själv aldrig nere på så små bländare (även då jag fotar landskap) eftersom damm på sensorn blir plågsamt uppenbart under 1/16. Men med en bländare på 1/32 då du knappt släpper in något ljus alls kan du få fantastiskt djup fokusdjup.

Skillnaden ligger i hur oskarp du vill att bilden ska bli. Redan efter f/11 så börjar bilden tappa i skärpa pga diffraktion. Naturligtvis får du längre skärpedjup ju mindre bländare (högre tal) du väljer, men nyttan är mycket begränsad, just pga av att du tappar i skärpa.

Så i praktiken har det föga betydelse, då man inte bör använda så liten bländaröppning.

Testade en gång f/22 på mitt tamron 90mm makro och då såg man tydligt diffraktionsringarna i sökaren.
Har bara använt så små bländare en gång och det var när jag ville ha lite längre slutartider på mitt 18-70.

Gustav, min poäng är att det kan finnas behov av liten bländare när man fotar ute med starka blixtar för att balansera mot ett mycket starkt dagsljus och himmel och även solen i vissa fall. Alltså så får man inte alltid direkt synliga problem med diffraktion.
Dessutom så har man just på macroobjektiv nytta av det höga bländartalet eftersom man annars inte kan få ett hyffsat långt skärpedjup relativt macro, alltså kanske några centimeter istället för millimeter om man plåtar på F2.8.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto