Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bländartal på vårt öga?

Produkter
(logga in för att koppla)
Bländartalet är ju brännvidden genom bländarens öppningsdiameter.
Ögats brännvidd är runt 30mm gissar jag. Bländarens diameter (iris), är maximalt 6-7mm kanske...
Detta ger ett bländartal på 4-5 (30/6).

Med tanke på ögats kapacitet så är således ljuskänsligeheten (ISO-tal) ganska hyfsad??? Någon som vet??
 
Visst har jag normalt periferiseende men jag menar att min "blick" ligger mellan 30 och 45 mm tänkt i fullformats småbild. Det som ligger mot periferin har man ingen direkt detaljkontroll över..

Mvh Niclas
 
efter att ha läst genom de andra trådarna lite snabbt så konstaterar jag att jag inte hittade något svar på ison.
Brännvidden angavs dock till 19.1 mm i genomsnitt.
några har antytt att ISO:n skulle vara variabel vilket jag tror stämmer bra. Stavarna ska ha högre ISO än tapparna så man ska kunna leda sig frma i mörkret men man tappar färgseende.
Några har även varit inne på att "slutartiderna" minskar när det blir mörkare vilket är en information som jag har fått tidigare.
Bländaren var det snack om f/2.5.
problemet är ju just hur man ska bedömma det ögat ser, är det när man man inte kan urskilja konturer längre? Eller när man inte kan läsa text?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.