Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bländarsteg

Produkter
(logga in för att koppla)

Xaphia5

Aktiv medlem
Hej!

Visste inte riktigt var jag skulle lägga denna tråd så det fick bli här...

Undrar på en sak...en "tumregel" är väl att skärpan är bäst och man bländar ner (ökar värdet) 2 steg, rätta mig om jag har fel.

Hur räknas detta i den digitala världen? Går man efter 35mm-bländarstegen så att tex. ett objektiv som har 2.8 som lägsta bländarvärde visar bäst skärpa vid 5,6 (2,8-4-5,6) eller om man bländar upp med digitalkameran (i mitt fall 40D) så blir det ju 3,5 (2,8-3,2-3,5)?

Hoppas jag inte krånglade till det för mycket utan ni förstår.

Mvh
Johan

Bländarsteg är det samma oavsett om det är analogt eller digitalt. På många kameror kan man dock ställa in bländarvärdet med halv- eller tredjedelssteg. På 40D är det tredjedelssteg, så tre "snäpp" på hjulet blir ett steg. Två bländarsteg från 2.8 blir 5.6.

Bländarsteg är det samma oavsett om det är analogt eller digitalt. På många kameror kan man dock ställa in bländarvärdet med halv- eller tredjedelssteg. På 40D är det tredjedelssteg, så tre "snäpp" på hjulet blir ett steg. Två bländarsteg från 2.8 blir 5.6.

Tack så mycket! Då har jag/vi rett ut de.

Mvh
Johan

Undrar på en sak...en "tumregel" är väl att skärpan är bäst och man bländar ner (ökar värdet) 2 steg, rätta mig om jag har fel.

Rätt olika beroende på objektiv. Gjorde själv en test med 13st objektiv på 28mm brännvidd. Objektiven hade största bländaröppning från 1.8 till 2.8.

Dom flesta hade bästa skärpa på bländare 8 (3 stegs nedbländning), något på 5.6 och några på 11. Med andra ord, dom flesta av dom jag testade var bäst på 3 stegs nedbländning, och några på 2 respektive 4 stegs nedbländning.

Sen kan tex en 135/2L skenbart se skarpare ut på bländare 2.2 än på 5.6 pga det kortare skärpedjupet. Kontrasten mellan skarpt och oskarpt blir större och då ser det skarpa skarpare ut (tycker iallafall jag).

En tumregel är att objektiv är skarpast mellan bländare 5.6 och 11. Sen finns det självklart undantag som bekräftar regeln.

Tänk även på att nedbländning ofta kräver kompensation genom ISO-ökning, vilket ger brus som leder till att man tappar lite detaljskärpa =)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar