Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bländarsteg vid anv. av converter.?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jeppe

Aktiv medlem
Jaha...nu står man här som ett fån...:eek:

Alltså..jätteenkelt min glugg har i vanliga fall bländarområde från 2.8-32.

Med converter då från 5.6-32 Tyckte jag...

Men när jag rattade på min ratt på bakstycket lite för långt så fortsatte bländaren ner, så långt som till 64.....Visst det är ju 2x från 32 men?

Det ska alltså vara så?
Det borde isåfall ge ett vansinnigt skärpedjup...

Känns som jag behöver gå en kurs i "Hur en converter fungerar"

För bl.64 med convertern ger väl inte samma skärpedjup som bl.32 utan...
Eller är man lite trög nu ?
 
vansinningt skärpedjup vet jag inte! brännvidden blir ju längre=kortare skärpedjup.

Annars finns ju alltid Zörk hålbländare, bländare 3-400 något! :)
 
Ja det var ju det jag funderade över..om 200/32 ger samma skärpedjup som 400/64 (ska nog räkna lite på det)...
 
OK, vet inte, men jag skulle inte tro det, tror att det skulle bli kortare skärpedjup, men det är en vild gissning!
 
En konverter fungerar i verkligheten så att den förstorar bilden, den förlänger inte brännvidden. Man förlorar ljus i processen: 1 steg vid 1,4x och 2 steg vid 2x. Skärpedjupet ändras inte, inte närgränsen heller.

Om man bländar ner för mycket minskar skärpan på grund av ett fenomen som kallas diffraktion. För småbild gäller att man bör inte blända ner mer än till 22 (helst inte mer än 16).
 
Så vitt jag har förstått så får man det skärpedjup som motsvaras av den "nya" brännvidden och bländartalet. Alltså: Har du ett 300/2,8 och sätter på en 2x-konverter så får du ett 600/5,6 med samma skärpedjup som om det vore ett "riktigt" 600/5,6. Se även här:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=2588&highlight=telekonverter

Alltså inte riktigt samma som med 300/2,8.

Så du har nog en effektiv bländare 64 med skärpedjup och allt tror jag, men jag skulle nog avråda från att använda det bländartalet p.g.a. diffraktionsproblemet (som sagt).

Gillar man skärpedjupsberäkningar kan man kolla på en av artiklarna här på sidan. Den är bra!
http://www.fotosidan.se/doc.htm/1686/
 
Jo allt sånt har jag fattat. Bländaren är ju som den är. Frågan jag ställde mig själv var: varför går det att blända ner till 64 med convertern ? Då tror ju kameran att gluggen klarar blända ner till 64, när den egentligen bara är tillverkad att blända ner till 32.
 
Jag tror kameran fattar vad det är som gäller. Att nu är bländaromfånget 5,6-64 istället för 2,8-32. Så det är nog bara att tuta och köra. När den anger 64 som bländare kommer den att blända ner till 32 på objektivet när du tar bilden vilket ju motsvarar 64 med konvertern.

Så jag tror inte man ska tänka så mycket och istället låta kameran sköta jobbet :D
 
Absolut bra med den knappen...

Vet du hur MÖRKT det blir med 64 :D

Pröva du att se var skärpan ligger.. :rolleyes:

Jaja..fick svar av Sigma att detta var helt normalt för hela bländarskalan skiftade 2x.

Hursomhelst så kör man ju trots allt bara ned till typ 16...

Tack för länken.
 
bjogr skrev:
.....Så jag tror inte man ska tänka så mycket och istället låta kameran sköta jobbet :D

Tjaaaa...så kan man ju också göra...men då kan man ju lika gärna köra med en kompaktkamera eller "grön fyrkant" eller så kan man själv kontrollera exponeringen..


Anledningen egentligen var mer att första rullen som jag fick tillbaka med den nya gluggen var underexponerad ca 1 steg. Har kört en testrulle nu med lite olika inställningar för att kolla. Får väl se om 2 dar...
 
Ett litet sent inlägg men den förlorade ljusstyrkan beror på att TCn förlänger brännvidden till det dubbla men diametern på bländaröppningen är densamma, thus bländartalet minskar.

bländartalet beräknas med f/d, dvs brännvidden dividerat med diatmetern på bländaren.
Och om då brännvidden fördubblas fördubblas även bländartalet.

ställer du in bl 4 på objektivet är det med TCn blir det helt automatiskt/naturligt bl 8.

Och angående skärpedjupet så är det helt och hållet beroende på bländartalet och avbildningskalan.

Jag rekommenderar lite läsning i Torsten Ståhlbergs artikel i ämnet
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.