Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bländarring

Produkter
(logga in för att koppla)

jokkling

Aktiv medlem
Jag har precis införskaffat mitt första extraobjektiv till min D70, ett Nikon AF 50mm/f1.8D. En liten fråga dock; när jag ställer bländarringen i annat än minsta (f22) så blinkar det fEE på kameran och jag kan inte ta någon bild. dock så kan jag ju ställa ringen på f22 och ställa med kamerans främre ratt till f1.8. Min fråga är ingentligen bara om den verkligen använder största möjliga bländare? Och bländarringen helt enkelt inte har någon funktion på D70'n?

Bländarringen ska stå på största bländartal (minsta bländare) på en D70. Det finns tom en liten "spak" för att låsa den i det läget. Bländaren ställer du sedan in från kameran.

Du KAN använda bländarringen i manuellt läge, tror jag, om du nu av någon anledning skulle vilja det. :)

Nepp, även på M så får jag fEE felmeddelandet. Men det spelar ju ingen roll för det är ju ca 100 ggr smidigare att ställa den på ratten på kameran =)

Tack för hjälpen.

Jag antar att du fick med en bruksanvisning! Bländarringen är med på de flesta objektiv (utom G-typen) för att de skall vara bakåtkompatibla. På moderna hus sköter kameran allt detta och objektivet måste vara låst på minsta bländaröppning för att kameran skall kunna ställa in önskad bländare.

/AnWi

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar