ANNONS
Annons

Bländarring

Produkter
(logga in för att koppla)

Jesper_A

Medlem
Hej alla!

Jag är nybliven lycklig ägare till en pentax k5 och håller för tillfället på och letar objektiv till nämnda kamera. Jag såg att pentax har en hyfsat billig 50 mm som dessutom har bländarring vilket gjorde mig överlycklig. Handgrepet sitter liksom i ryggmärgen sedan den analoga tiden.
Då är frågan:
Kommer det att funka på min kamera? Jag bläddrade lite i menyerna och såg att det finns en inställing som heter " tillåt bländarring" . Det borde man väl kunna tolka som att det skulle kunna funka...?

Med vänlig hälsning,
Jesper

Antar att du menar FA50/1,4, den funkar bra även om det klagas ibland
på att autofokusen har lite svårt i svagt ljus. Ett utmärkt objektiv,
men DFA50/2,8 makro och DA*50/1,4 är vassare på största bländaren,
men dyrare och tyngre.
Men DA*50/1,4 och även nya DA50/1,8 saknar bländarring.

FA och DFA50 kan du köra både med bländarringen och bakre
inmatningshjulet, så tillåt bländarring om du vill.
A, F och FA objektiv har bländarring och elkontakter till kameran
så att kameran vet vad du ställt in.
Med gamla M42 (gänga), K och M objektiv finns bländarrring men kameran
vet inte vad du ställt in, så då får man använda M (manuell) och
trycka på gröna knappen så kameran bländar ner och ljusmäter.

Mer objektiv info på http://www.bdimitrov.de/kmp/

Skall man vara korrekt, så visst funkar bländarringen på FA50/1.4, men kameran kan inte läsa av den. Det är i sig inget problem, du mäter genom gröna knappen som bländar ner för att göra en mätning, men det är inte likadant som det fungerade på de analoga kamerorna. Det finns flera ursäkter till varför man gjort så, men man skulle kunnat jobba runt dem om man velat, fast i så fall hade man varit tvungen att tala om i en meny vilket objektiv man satt på kameran.

SO för att summera: DU kan använda bländarringen, men du måste mäta med gröna knappen, såvida du inte fortfarande har kvar ryggmärgskänslan och kan mäta med ögonen. K-5 dynamik, och kanske bracketing så lär det funka bra i de flesta fall.

Dessutom är det bara i manuellt läge som kameran kan blända ner objektivet om bländarringen flyttas från "A" positionen. Du kommer inte heller få se vilket bländartal som är aktivt i sökaren, och informationen om bländartal kommer inte sparas i bildens EXIF. Tror inte P-TTL blixtmätning eller multisegment ljusmätning fungerar om bländarringen är i annat än "A". Och iom att man måste använda manuellt läge så kommer inte auto-ISO vara tillgängligt.

Personligen tycker jag att man begränsar kameran funktionalitet allt för mycket genom att använda bländarringen när man inte måste.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar