Vid 300 mm är bl 30 10mm, nu vet jag inte vilken brännvidd du testade vid. Sedan är måttskilnaden i bländaröppningen ganska liten (mätt i mm) mellan bl 22 och 32. Är du säker på att det kärvar?
Jag undrar om det skulle kunna röra sig om problem med transmittance. D v s: bl 5,6 (full glugg vid 300mm i ditt fall) innebär ett visst ljusinsläpp som borde i den perfekta världen, exakt samma som sig en 50/1,4 nedbländat till 5,6. Nu är det ju så att det sker ljusförluster på vägen genom objektivet som gör att bara kanske 80% av ljuset som borde komma fram till ljusmätaren gör det. Det är inget problem för exponeringen eftersom ljusmätaren ser det ljus som faktiskt kommer fram. Använde du däremot en extern ljusmätare skulle kanske bilden bli lite underexp. När du bländar ner utgår kameran från att bl 8 släpper in 1/2 så mycket ljus osv. Nu är det så i verkligheten att den verkliga bländarstorleken inte är helt exakt och ju längre du kommer från fullöppning desto mer extrapolering bllir det från den bländare då ljuset mäts och ett litet fel i bländarens storlek i absoluta mått vid bl 32 blir en större procentuell skillnad än vid bl 8 vilket kan leda till exp avvikelse.
Har du möjlighet att mäta vilken slutartid kameran ger dig vid maxöppning och sedan göra en stop down mätning (med nedbländningsknappen intryckt alltså) vid successivt mindre bländare? Jag föreslår att du mäter vid 70mm med zoomlås på. Om bl 4,5 ger 1/125 sek borde ett steg nedbländat ge 1/60 sek osv. Kärvar det borde bl 22 ge exakt samna slutartid som bl 32, men är det inexakthet i bländaren så borde du bara se en mindre avvikelse i föreslagen slutartid som kanske skiljer 1/3 steg - men poängen är den att föreslagen slutartid inte blir SAMMA på 2 olika bländare. Notera dock att du måste mäta med bländarringen fysiskt aktiverad via nedbländningsknappen om det går, annars mäter du bara hur ljusmätaren extrapolerar från full glugg och detta säger inget om hur bländaren fungerar.
När du gjort detta kan Canon RCC vara bra att bolla med. F f a om man är CPS medlem kan man få lite telefonråd ibland. Men om bländaren faktiskt ändrar sig mellan 16-22-32 talar det för att det är en objektivegenskap och inte ett fel per se. Jag hade ett DO en gång men jag plåtade aldrig under bl 11 så jag kan inte dela några egna erfarenheter.