Annons

Bländarlameller? Linser/grupp?

Produkter
(logga in för att koppla)

tavvas

Aktiv medlem
Jag sitter och jämför Canon nya superzoom 18 -200 och Sigmas 18-200. Båda med bildstabilkisering och Canon med den bättre ljusstyrkan. Kan någon förklara för mig vad skillnaden består i angående bländarlameller. Canon har sex och Sigmas sju. Jag undrar också över vadlinser/grupper betyder Canon har 16 linser/12 grupper och Sigma har 15 linser/13 grupper. Priset skiljer en hel del mellan de båda objektiven.
Ljustyrkan är ju viktig, men är Canons superzoom värt den extra kostnaden mot Sigmas?

De saker du tittar på har ingen betydelse. Det är som att kolla på innehållsförteckningen på tvålen när du sitter på klo, E-dittan eller E-dattan. Det säger inte så mycket om hur rena händerna blir. Båda har ju dessutom samma ljusstyrka.

Titta på tester istället om du vill välja det bästa. Tidningen Foto brukar ha bra tester av optik.

Antalet lameller hos irisbländare gör viss skillnad på hur runda bländaröppningarna blir. Ju fler desto rundare öppning. Ljuspunkter ur fokus, t.ex. solreflexer och lampor, får den form som bländaren har. Skillnaden mellan sex och sju bländarlameller är liten.

Linser/grupper står för hur många linser objektivet har, och i hur många grupper de sitter. Ett tessarobjektiv har t.ex. fyra linser, varav två är hopkittade (varje fristående lins och varje "block" av kittade linser räknas som grupp), så Tessar har fyra linser i tre grupper.

Zoomar behöver många linser för att de ska kunna ändra brännvidd och för att kunna ge bra skärpa.

Som Jim skriver så har inga av dessa siffror någon betydelse för hur bra objektivet är.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar