Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bländarförvalet ur funktion

Produkter
(logga in för att koppla)

Alice B

Medlem
Hej! Jag har en KM Dynax 5D som har börjat krångla. Bländarförvalet fungerar inte längre. Det blir slutartider på uppåt tjugo sekunder i helt normalt ljus. Elektroniskt fel, sade dom i fotoaffären vilket inte säger mig någonting, och att det skulle nog kosta minst 2500 att laga. Garantin har gått ut. Är det någon som känner igen detta, har något gott råd i allmänhet...? Jag tycker mycket om kameran, är nöjd med bildkvalitén och allt annat utom slutarljudet som faktiskt är störande i vissa situationer, vilket jag inte trodde det skulle vara när jag köpte den. Det känns knepigt. Jag vet ingen annan kamera som har de egenskaper jag uppskattar hos denna. Men nu undrar jag - är det kanske så att digitala systemkameror har en viss livslängd? Man kanske inte ska inbilla sig att de håller i evighet? Är det då lönt att laga?
Tacksam för svar - har aldrig skrivit här förut.
Stina

nej, jag har originalbatteri. Vet inte mycket om mukvara och sånt... Det som jag tror själv är att det kan vara att jag och min man med gemensamma krafter tappade den i golvet i augusti. trodde att det skulle visat sig med en gång om det hade skadat den, men kan det inte vara så att det visar sig allt eftersom? Vad tror ni?
Kan man ringa och prata direkt med Zieger, utan att gå via fotoaffären alltså?

Stina Nylén skrev:
... Elektroniskt fel, sade dom i fotoaffären vilket inte säger mig någonting, och att det skulle nog kosta minst 2500 att laga. ...
Det svaret tolkar jag som att de "inte har en susning" om vad det kan vara för fel.

Börja med att göra en återställning till fabriksinställningarna. Ja, Du tappar alla "kluriga" inställningar Du lyckats peta dit, men också de tossiga.

Ett annat trix kan vara att låta kameran ligga ett tacg utan batteri, och sedan göra en återställning till fabriks.

Ett tredje är att titta på nätet - www.dyxum.com, eller www.zieger.se.

Lennart, tack för tipset! Att återställa fabriksinställningarna både hjälpte och inte hjälpte! Nu blir slutartiderna klart mer normala. Men en mycket märklig sak hände samtidigt. När kameran fokuserar blir det inte skarpt i sökaren. Bilden som tas blir däremot skarp och bra. Men jag ser ju knappt vad jag fotograferar, vad är det nu frågan om...?

Tappad glasögonen i soffan? :D

Allvar - har Du kommit åt dioptrijusteringen vid sökaren? Nå't annat har jag svårt att tänka mig.

Inte vad jag vet - men jag har i och för sig en tekniskt intresserad fyraåring (som mer än en gång ödelagt mina dosor för internetbetalning genom klåfingrande) - inte omöjligt att nåt finger varit framme - vad gör jag åt det? Har aldrig fixat med den.

Ja, tack och lov, och tack för er hjälp! Jag har ju i och för sig ingen aning om vad som hände som ledde till detta, men är så lättad över att min fina älskade kamera är sig lik igen. Tänk vad bra att veta att ni kan mycket mer än folket i fotoaffären. Och då var det ändå inte onoff utan en "riktig" fotoaffär.

Välkommen till den bistra verkligheten. Det var många år sedan den "kunnige fotohandlaren" gick ur tiden. Mycket av hans kunskaper är för evigt utdött, men en del av den har övervintrat på fotosidan.se. Det är styrkan med fs.se - åldersskillnaden. Här finns alla åldrar; allt från de som kan d76-tabellen utantill, till de som utan att darra på handen gräver i Vista.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto