Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

bländaren på kit 18-55?

Produkter
(logga in för att koppla)

mie009

Avslutat medlemskap
Ursäkta, men snälla....inga påhopp nu...men jag håller på och lär mig,

Jag köpte min pentax k100 idag med ett kitobjektiv 18-55

Men hur fixar jag skärpedjup? Om jag vill ha ett skarpt motiv och en suddig bakgrund

Och på objektivet finns bara fokus och zoom...ingen bländarring

Som sagt, när det inte ser ut som min opedagogoska lärobok så får jag snurren.....

och i bruksanvisningen tjatar de också om bländarring...jag hittar ju ingen

Snääääla hjälp mig

/Marie

Välj bländarförval som läge. Av heter det väl på K100 med?

Då kan du välja bländare. Bländaren väljer du sen med ditt lilla plasthjul.

Det är alltså inte på objektivet utan på huset som bländaren ställs in. Huset styr objektivets bländare elektroniskt.

marie_hallberg skrev:
Ursäkta, men snälla....inga påhopp nu...men jag håller på och lär mig,

Jag köpte min pentax k100 idag med ett kitobjektiv 18-55

Men hur fixar jag skärpedjup? Om jag vill ha ett skarpt motiv och en suddig bakgrund

---

Bakrunden ska vara långt ifrån motivet, eller destå längre bort destå oskarpare blire

Som vi talade om i en tidigare tråd så ger större bländare (alltså lägre siffra, eller vad man ska säga). Kitzoomen är en aning begränsad sett till detta avseende då ju ljusstarkare glugg desto större möjlighet till kortare skärpedjup (blurr).

Riktigt mycket blurr vid porträtt och liknande får man inte förrän man kommer till 2.8 eller ljusstarkare. Det är därför man ofta använder fasta gluggar vid porträttfotografering med en maximal bländare på kanske 1.2 - 2.0 beroende på objektiv och brännvidd. Då kan man själv styra ett kort skärpedjupet genom att t.ex. välja en bländare mellan t.ex. 1.2 - 2.8 samtidigt som man har möjlighet till att ta bilder utan "blurr" genom att välja en bländare som också ljussvagare objektiv kan ge.

Man kan förstås stå ganska nära motivet med det mest ljusstarka delen av objektivet 18 mm, men då blir o andra sidan motivet ganska överdimensionerat (vilket i och för sig kan vara en kul effekt), men porträtt kommer att se väldigt underliga ut.

Zoomar och framförallt ljussvagare zoomar har den nackdelen att de inte har möjlighet att ge ett riktigt kort skärpedjup.

En framtida investering kan vara ett fast ljusstarkt objektiv mellan 50 - 100 mm för att utnyttja det korta skärpedjupet som systemkameran tillsammans med ett ljusstarkt objektiv kan ge.

Mvh

David

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar