Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bländaren kärvar NIKKOR 17-55/2,8

Produkter
(logga in för att koppla)

siwjon

Aktiv medlem
Jag har ett objektiv med en bländare som kärvar (NIKKOR 15-55, 2,8). Den lilla spaken som sitter vid bajonettfattningen går långsamt (kärvar) mot minsta bländare, från 5,6-22 vilket medför mycket överexponerade bilder. Någon som vet hur man åtgärder detta eller kan rekommendera en bra verkstad. Vad kan det kosta att fixa?
 
Har du provat att bara böja spaken med nageln? Det fungerade för mig en gång.

Annars finns Nikon i Solna och Lasses kameraservice i Saltsjö-Boo. De är de enda auktoriserade Nikon-verkstäderna i Sverige. Vad det kostar vet jag inte, men är det så enkelt som att spaken ligger emot blir nog frakten den största kostnaden.
 
Har du provat att bara böja spaken med nageln? Det fungerade för mig en gång.

Annars finns Nikon i Solna och Lasses kameraservice i Saltsjö-Boo. De är de enda auktoriserade Nikon-verkstäderna i Sverige. Vad det kostar vet jag inte, men är det så enkelt som att spaken ligger emot blir nog frakten den största kostnaden.

Hej! Ska kolla spaken! Risken är att det är någon fjäder som måste bytas. Vad kan det då kosta?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.