Annons

Bländaren fastnat åt ett håll?

Produkter
(logga in för att koppla)

werdin

Medlem
Har ett Sigma 17-70 2.8-4.5 på min canon 400d. Plötsligt går det inte att blända upp mer än till 4.5 oavsett brännvidd... Men det går att blända ner ända till 32, så den har inte fastnat helt och hållet!

Testade att byta till 1.8-objektiv, och det funkar på största bländaren på samma kamera, så det verkar ha med objektivet att göra i alla fall. Nån som varit med om nåt liknande och som har tips på vad som kan vara galet?

Hur märker du att det inte går att få större bländare?

I normalfallet är bländaren fullt öppen. Alltid.
Alla inställnignar görs medan bländaren är fullt öppen. Det är bara precis när du knäpper av som bländaren slår ihop till valt värde, för att sedan öppnas upp igen.
Det går också att fälla ihop bländaren genom att trycka på nedbländnignsknappen/skärpedjupskontorll.

Petter ...

Hur märker du att det inte går att få större bländare?

I normalfallet är bländaren fullt öppen. Alltid.
Alla inställnignar görs medan bländaren är fullt öppen. Det är bara precis när du knäpper av som bländaren slår ihop till valt värde, för att sedan öppnas upp igen.
Det går också att fälla ihop bländaren genom att trycka på nedbländnignsknappen/skärpedjupskontorll.

Petter ...

Tack för svaret!

Oavsett om jag kör manuellt läge eller de olika halvautomatiska alternativen kommer jag inte lägre än 4.0 (märkte nämligen att om jag zoomar in till ca 35mm ändrar den automatiskt till 4.0, även om det ljusstarkaste på 17mm bara är 4.5 [2.8 ska det egentligen vara och har varit de senaste tre åren] )

Jag ser vad den största möjliga bländaren är på skärmen, och den blir inte större när jag trycker av heller. Det ser jag om jag går in bildens metainformation. Nedbländningsknappen gör bara att jag ser i sökaren att det påverkar på de mindre bländarna, det händer inget som antyder att det skulle bli ljusare än 4.5 på 17mm.

Problemet är alltså att jag inte kan ställa in en större bländare som "valt värde"...

Kan du prova att ta en bild på 17mm och en på 70mm och se i EXIF om gluggen rapporterar rätt brännvidd?
Gör den inte de kan ju givaren för brännvidd i gluggen vara trasig.
Då tror att den ligger nånstans uppåt säg 60mm oavsett vad du i verkligheten gör med zoomringen.
Då kommer den inte att tillåta dig att blända upp mer än till bländaren för just den brännvidden.
Är min gissning :)

Har ett Sigma 17-70 2.8-4.5 på min canon 400d. Plötsligt går det inte att blända upp mer än till 4.5 oavsett brännvidd... Men det går att blända ner ända till 32, så den har inte fastnat helt och hållet!

Testade att byta till 1.8-objektiv, och det funkar på största bländaren på samma kamera, så det verkar ha med objektivet att göra i alla fall. Nån som varit med om nåt liknande och som har tips på vad som kan vara galet?

Men är det inte så att varje objektiv typ har ett eget angivet maxvärde på bländare.Du kanske inte får någon mindre glugg än 32 på den du testar på.. Ja det var bara en fundering!

Men är det inte så att varje objektiv typ har ett eget angivet maxvärde på bländare.Du kanske inte får någon mindre glugg än 32 på den du testar på.. Ja det var bara en fundering!

Det stämmer att jag inte får en mindre bländare än 32 på objektivet, men jag borde få en större än 4.0, eftersom den tidigare har funkat med 2.8 på 17mm. Det är alltså inte minskningen av bländaren som krånglar, bara när jag vill ha en större...

Kan du prova att ta en bild på 17mm och en på 70mm och se i EXIF om gluggen rapporterar rätt brännvidd?
Gör den inte de kan ju givaren för brännvidd i gluggen vara trasig.
Då tror att den ligger nånstans uppåt säg 60mm oavsett vad du i verkligheten gör med zoomringen.
Då kommer den inte att tillåta dig att blända upp mer än till bländaren för just den brännvidden.
Är min gissning :)

Smart tänkt!
Precis så verkar det vara. På både 17mm och 70mm står det att att det är 62mm i EXIF, men på 40mm står det 40 och där funkar det med 4.0 (även om det ska funka med 3.5 på den brännvidden).

Nån som vet vad man kan göra åt detta problem? Om det nu går...

Smart tänkt!
Precis så verkar det vara. På både 17mm och 70mm står det att att det är 62mm i EXIF, men på 40mm står det 40 och där funkar det med 4.0 (även om det ska funka med 3.5 på den brännvidden).

Nån som vet vad man kan göra åt detta problem? Om det nu går...

Det låter som att objektivet behöver åka på verkstad. Givaren för brännvidd är en mojäng inne i objektivet. Kanske är den trasig, kanske är den smutsig.

Petter ...

Det här är en chansning, men det kanske kan vara idé att testa rengöra datakontakterna på kamerahus och objektiv innan du skickar iväg det på verkstad.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar