Annons

Bländare??!!

Produkter
(logga in för att koppla)

emmish

Ny medlem
Hej hej !

Jag håller på att lära mig dom manuella inställningarna till min Canon eos rebel xt.
Jag har förstått hur man ställer in slutartid och ISO men hittar inte vart man ställer in bländaren och vart det står vad den är inställd på ?
Håller på att läsa en bok om allt och författaren skriver "justrera bländaren tills du får en korrekt exponering i sökaren" vilket jag inte riktigt förstår, hur ser jag att den är korrekt ?!

Jag har tyvärr ingen manual eftersom jag fått "ärva" min kamera av min systers gamla pojkvän..

Jätte, jätte tacksam för svar som gärna är lätt förståligt =)

/ Nybörjare

Hej hej !

Jag håller på att lära mig dom manuella inställningarna till min Canon eos rebel xt.
Jag har förstått hur man ställer in slutartid och ISO men hittar inte vart man ställer in bländaren och vart det står vad den är inställd på ?
Håller på att läsa en bok om allt och författaren skriver "justrera bländaren tills du får en korrekt exponering i sökaren" vilket jag inte riktigt förstår, hur ser jag att den är korrekt ?!

Jag har tyvärr ingen manual eftersom jag fått "ärva" min kamera av min systers gamla pojkvän..

Jätte, jätte tacksam för svar som gärna är lätt förståligt =)

/ Nybörjare

Bländaren ändrar du genom att hålla inne den vänstra av de två knapparna uppe till höger på kamerans baksida (den har en vit stjärna över sig) och ändra med samma hjul som du ändrar slutartiden.

För att se att bilden är korrekt exponerad kan du trycka på "INFO" på kamerans baksida när du tittar på en bild. Då ändras visningen från att bara visa en bild till att visa även histogrammet. Vad ett histogram är kan du googla på nätet. Histogrammet visar alla toner i bilden, från svart till vitt.

Jätte tacksam för svaret men det funkade tyvärr inte, jag höll inne knappen men den ändrade ändå bara slutartiden :S

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar