Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bländare, Slutare och ISO

Produkter
(logga in för att koppla)

billextreme

Aktiv medlem
Har en fråga som jag inte riktigt funnit svar på än:

Bländar- och tidskalorna kan ju direkt relateras till varandra, men hur står det till med ISO relationen mot de två?

Antagande:

Jag fotograferar med optiken 50mm/2,0 och ISO 200 - ljuset förändras så att jag måste dubbla ljusöppninge till 1,4 för att kunna ta exakt samma bild med samma tid. Om jag envisas med att köra på 2,0 och samma tid, hur mycket ska ISO ökas för att jag ska kunna ta exakt samma bild?

Låt oss bortse helt från ev. brus! Optikens största möjliga bländare är 1,0 och kameran täcker ISO 50 till 12800.

mvh
/B
 
Att gå från 2,0 till 1,4 innebär ett steg (fast så långt var du också med).

För att få samma exponering men bara ändra ISO-inställningen får du öka det med ett steg. Dvs från ISO 200 till ISO 400.
 
Vet inte om det framgick i mitt tidigare inlägg men relationen kan alltså kopplas direkt mot ISO. Bara man vet vilka ISO-tal som innebär hela steg på skalan.

ISO är egentligen enklaste skalan enligt mig då man bara behöver dubba värdet för att få ut nästa steg uppåt eller halvera värdet för nästa steg nedåt.

Om ditt motiv plötsligt skulle kräva bländare 1.0 så blir det således ISO 800 som gäller om du vill behålla bländartalet.
 
Två exempel till:

1. Om ljuset istället skulle träda fram i miljön mer och du skulle klara dig på bländare 2.8 som är ett steg så skulle du istället kunna sänka ISO till 100.

2. Nu skiner solen starkare och du skulle kunnat ha bländare 4 men vill ändå köra 2,0 (kanske av skärpdjupsskäl) så kan du gå ner till ISO 50.
 
Joel,

Så med andra ord: ISO, Bländare och Slutare ÄR i direkt relation till varann.

Så om jag i mitt exempel ökade tiden med ett helt stepp skulle jag behöva minska ISO med ett helt stepp, till 100, för att få samma bild, med samma bländare?

/B
 
ok.. nu e jag färdig med julhandlndet.

Nå väl, så allt fungerar som med film, bra!

Har vi Schwartzschild-effekten kvar på digitalkamerorna? Vi har väl några här som är experter på digital fotografering, eller?


/B
 
Jag tror inte du får nåt grönstick, men bruset ökar ju längre du exponerar om det var det du menade.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.