Annons

Bländare på FD 50mm

Produkter
(logga in för att koppla)

dumbo

Aktiv medlem
Jag anförskaffade idag ett FD 50mm objektiv som jag tänkt använda som reverselins för makro på min A70. Det är bara det att jag inte lyckas öppna bländaren. Vad behöver man göra för att öppna den för fullt? Är det något särskilt trix som jag inte förstår eller är objektivet defekt?
"Flärpen" som är längst upp i bild går lätt att skjuta en bit i det frästa spåret. Jag skulle ju gärna vilja tro att detta har med bländaren att göra, men är osäker.
Den andra "flärpen", på vänstersidan går inte att skjuta åt sidan, iaf inte utan att göra något annat först.

Jag har ingen aning om jag har rätt, men jag tror "flärpen" till höger i bilden hör till bländaren och den övre "flärpen" är den som minskar bländaren under fotoögonblicket. Rätta mig om jag har fel, men så ser det ut på de gamla objektiv jag har till min Olymppus OM10.

Se till så att största bländaren är inställd på bländarringen. Den ska ligga i linje med markeringen (röd "kula" om det är ett FDn). Sen ska det bara vara att joxa med "flärpen" ;)

Robert, den största "flärpen" är bländaren och den andra är bländarförval. Om du vill manövrera bländaren då objektivet inte är monterat på kameran. Måste du samtidigt trycka ned 2 fjädrande stift som finns på bajonetten. När stiften är nedtryckta skall du vrida hela den svarta delen på din bild. Därefter kan du manövrera bländaren med bländarflärpen eller bländarringen. /Göran

dumbo skrev:

"Flärpen" som är längst upp i bild går lätt att skjuta en bit i det frästa spåret. Jag skulle ju gärna vilja tro att detta har med bländaren att göra, men är osäker.
Den andra "flärpen", på vänstersidan går inte att skjuta åt sidan, iaf inte utan att göra något annat först.

Med nån av "flärparna" ska du helt klart kunna öppna bländaren.

Utan att veta ett dyft om objektivet i fråga så undrar jag ändå om det inte kan vara så att bländarringen står i autoläge eller nåt liknande.

En ren gissning bara???

EDIT. Oj va många inlägg det kom in medans jag skrev....

Öppnas och stängs bländaren när du ändrar bländarvärdet? Om inte kan den ha kärvat ihop.
Annars finns det en release kanapp på bländarringen från auto (A) som borde släppa spärren.

Det var många bud här. Många svar riktigt snabbt.
Göran Kvick var den som tog det vinnande budet. ;-)

Jag var, mycket riktigt tvungen att trycka ner detta stift och vrida om. Sedan fungerade det som det skulle.

Tack allihopa för hjälpen! Nu ska det fotas makro! :)

Dumt, kollade precis mitt eget FD 50mm/1.4... visar sig att sen 3 månader sedan så har bländaren kärvat ihop, bara för att den stått i hyllan för länge, funkade fint i somras, någon som har en patentlösning för att få bländaren duglig igen.

Det kom så hastigt på detta, så det har jag inte hunnit fundera ut ens. :)
En puss till påsk kanske? Eller den som vann slipper att få en? :)

Damocles skrev:
Dumt, kollade precis mitt eget FD 50mm/1.4... visar sig att sen 3 månader sedan så har bländaren kärvat ihop, bara för att den stått i hyllan för länge, funkade fint i somras, någon som har en patentlösning för att få bländaren duglig igen.

Rent allmänt så finns det tyvärr ingen patentlösning på kärvande bländarlameller annat än att plocka isär & rengöra. Om inte jag missförstått så använder man sig av någon sorts spray som man belägger lamellerna med som på kemisk väg "käkar upp" korossion & smuts, har själv provat med elektronikrengöringsspray & de funkade!.

Att göra detta själv sker dock på egen risk & jag rekommenderar ingen att göra som jag gjorde om objektivet är värdefullt.

Om lamellerna inte fastnat totalt utan bara kärvar så kan man ägna en kväll åt att mjuka upp dem genom att öppna & stänga, ibland så kan man faktiskt få det att fungera med den metoden, åtminstone ett tag...

Larsa

Ok, ska pröva, jag är inte så rädd om det på det viset, och jag är rätt händig av mig när det gäller att plocka isär och bygga saker.

Alla som har ytmonterat pytteelektronik för hand brukar klara det mesta som kräver bra motorik. :D

Det svåra är att få bort dammet i luften, men badrummet får väl bli labb så länge då....

De röda ringarna är frigörningsknappar som frigör objetivets inre vridbara konstruktion. Tryck ner båda dessa så kan du sedan vrida inkromet medan du hållet yttre delen still.

Den blå ringen är den spak som för över bländarinformationen till kameran, den behöver du inte bry dig om.

Dne gröna är själva nedbländningsfunktionen, den går att spärra i öppet läge efter du vridit om hela inkromet efter att tryckt ner de röda knapparna.

Bilagor

• 111_1130.jpg
    111_1130.jpg
    47.7 KB · Visningar: 176
Det var en färggrann "ritning" du fått till Magnus. :)

Då har vi klargjort vad alla dessa grejer är till, även om jag lyckades öppna bländaren efter tips ovan om frigöringsknapparna (rött). :)

Bländaren är öppen hela tiden för övrigt, om man inte "drar" i den "gröna" spaken.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar