Annons

Bländare o studsad blixt.

Produkter
(logga in för att koppla)

raderad12

Aktiv medlem
Tänk er följande: En betongbunker utan färg på vare sig väggar tak eller golv (cement = medelgrått), inga fönster, gubbe som jobbar i svag arbetsbelysning. Utan blixt krävs 1sekund/f4 vid iso-800, rätt mörkt mao. Men nu står man där med blixten och iso-100 film, 4 meter ifrån gubben, blixten säger då f11 (min blixt). Om ni i detta läge vill studsa blixten i taket som är medelgrått (2 meter från kamera till tak), hur mycket öppnar ni bländaren?

Om blixtens ledtal gäller med reflektorn i maximalt teleläge skulle jag använda f/1,4, d v s öppna 6 steg, och hoppas på det bästa.

Förutsatt att dina två meter i höjd mäts vertikalt från blixt till tak och från tak till gubbe så blir totalavståndet som ljuset går 5,6 m, d v s även om taket bestod av speglar så skulle du förlora ett steg bara för att ljuset går längre väg.

Med vitt tak förlorar man med en mycket ungefärlig (och gammal) tumregel ca två steg ytterligare. En komplikation är att moderna blixtar genom att minska utlysningsvinkeln kan höja ledtalet ganska mycket utan att själva ljusmängden ökar, vilket gör tumregeln än mer osäker. Vid indirekt blixt är det den maximala ljusmängden man får ut ur blixten som är det viktigaste, inte hur koncentrerad ljuskäglan är så jag skulle inte bli förvånad om man med modernt beräknade ledtal förlorar lite mer.

Slutligen så lär skillnaden mellan vitt och ”medelgrått” sluta på omkring 2 – 3 steg (skillnaden mellan ett riktigt vitt papper och ett gråkort är ca 2,5 steg).

Jag börjar med att tacka för ett bra svar.

Pupillen skrev:
Om blixtens ledtal gäller med reflektorn i maximalt teleläge skulle jag använda f/1,4, d v s öppna 6 steg, och hoppas på det bästa.
Nix, det är en gammal Sunpak från tidigt 80-tal, inga finesser alls.

Med vitt tak förlorar man med en mycket ungefärlig (och gammal) tumregel ca två steg ytterligare.
...
Slutligen så lär skillnaden mellan vitt och ”medelgrått” sluta på omkring 2 – 3 steg (skillnaden mellan ett riktigt vitt papper och ett gråkort är ca 2,5 steg).
Anledningen till min fråga var att jag just hade ställts inför situationen. Bunkern var dock en gruva med betongsprutade väggar och anledningen till att jag ville studsa blixten var att det fanns lite grejjor (en bergborr bla.) mellan mig och gubben som antagligen skulle bli rätt rejält överexponerade med blixten "pang på". Jag knäppte iväg några rutor i stridens hetta med ca tre steg öppnat. Tyvärr kommer jag mest troligt inte att kunna framkalla förrän efter semestern. Det verkar alltså som om jag kommer att få lite mörka rutor.. fast å andra sidan så blev det nog ändå lite suddigt eftersom det är rätt så hopplöst att focusera ett rörligt motiv i nästan kolmörker..

ANNONS