Annons

Bländare i kamerahuset???

Produkter
(logga in för att koppla)

Henkan

Aktiv medlem
Hej,

Jag har en Nikon E3 DSLR (om någon kommer ihåg den). I bruksanvisningen till den står det att bländaren sitter i kamerahuset och att objektivets bländare inte används. Hur är detta möjligt? Stämmer det överhuvudtaget?

Jag har märkt en del problem med vinjettering på detta hus som inte dyker upp med samma objektiv på andra hus. Nån förklaring? Samband med ovan?

Hälsningar,

Henkan
 
Med reservation för att jag inte vet hur den här kameran ser ut inuti så verkar det rimligt att bländaren är inbyggd i kameran. Om man använde de ordinarie objektivens bländare så skulle reduktionsoptiken i kameran behöva bli mycket stor (och dyr) för att fånga upp hela strålknippet. Om man istället placerar bländaren i reduktionsoptiken så kan denna göras betydligt mindre. Istället är det nu det vanliga objektivet som behöver vara överdimensionerat (d v s ha "onödigt" hög ljusstyrka) eftersom ljusstrålarna som är på väg mot bildhörnen inte går den vanliga vägen genom objektivet utan mer ut mot periferin.

Om vinjetteringen som du iakttagit beror på kameraobjektiven (och inte på reduktionsoptiken) så borde vinjetteringen följaktligen minska med ljusstarka objektiv och öka med ljussvaga.

Vilka begränsningar i form att objektivens ljusstyrka, mellanringar, telekonvertrar o d finns angivna i bruksanvisningen?
 
Kompatibilitet

Hej,

Det står att i princip hela Nikonsystemet bör vara kompatibelt (i olika utsträckning). Det finns även en tabell med objektiv och indikation på hur dessa fungerar. Problemet är bara att jag har ett par Sigma-objektiv som naturligtvis inte är upptagna eftersom det enbart är Nikon-prylar som finns med.

Det verkar dock som om denna kamera har problem med en hel del gluggar pga av reduktionsoptiken.

Jag har dock inte märkt att vinjetteringen är konsekvent värre med ljussvaga objektiv utan detta verkar även ha samband med fast brännvidd/zoom etc.

Hälsningar,

Henrik

PS - Finns det andra som har/har haft denna kamera? Den verkar vara lite esoterisk idag.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.