Annons

Bländare/DOF/Objektivdiameter?

Produkter
(logga in för att koppla)

Clouseau

Aktiv medlem
(Vet inte vilket forum detta skulle ligga under så jag valde det här i brist på bättre)

Vad är det som gör att olika objektiv har olika ljuskännslighet?

Jag hade för mig att bländartalet var ett tal som motsvarade hur stor del av gluggen som stod öppen men om det är så borde inte ett objektiv med 72mm frontlins ta in mer ljus vid f2.8 än ett objektiv med 52mm frontlins? Eller är det avhängigt att bakre linsen blir flaskhalsen i alla gluggar och/eller att hålet som bländarlamellerna sitter i är alltid lika stora? Var helt 100 på att jag kunde det här men så fick jag en ledig stund över och började fundera... och det är ju aldrig bra! :eek:p

Tacksam för förklaring!

-H

Det som är relevant här är inte frontlinsernas diametrar (och ännu mindre filtergängorna) utan ingångspupillernas diametrar (in- och utgångspupillerna är de virtuella bilderna av den fysiska bländaren inuti objektivet sett från motivet respektive bilden).

1. Ju större ingångspupillen är desto mer ljus kan objektivet från ett visst avstånd samla in från en viss motivdetalj (avståndet mäts här och fortsättningsvis från ingångspupillen).

2. Ju större ingångspupillen är i förhållande till bildvinkeln desto mer ljus kan objektivet från ett visst avstånd samla in från hela motivet.

Det relativa bländartalet (det vanliga med avseende på bildplanet) är bara ett internt mått och säger absolut ingenting om hur mycket ljus som släpps in genom objektivet, det anger bara hur det ljus som trots allt kommer in rent tekniskt kommer att användas INUTI kameran.

Om ingångspupill och bildvinkel är lika hos två olika objektiv, d v s objektiven samlar in lika mycket ljus, men de har olika relativa bländartal så kommer objektivet med det lägsta relativa bländartalet att skapa en liten bild med hög ljusintensitet (ljusmängd per ytenhet), medan det med det högre relativa bländartalet skapar större bilder med lägre ljusintensitet. Med andra ord så måste objektiv avsedda för små bildstorlekar (t ex små sensorer) ha lägre relativa bländartal för att kunna samla in lika mycket ljus som objektiv för större bildformat klarar med med högre relativa bländartal.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar