Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

bländare 2.8

Produkter
(logga in för att koppla)

nelirotger

Aktiv medlem
fattar inte hur jag skall göra? jag vill fota med bländare 2.8, men det går inte. jag har testat att ställa om bländaren på objektivet på 2.8, men då står det alltid fEE (fast E:na är bakåtvända) på den lilla displayen uppe på kameran och de blinkar. då går det inte trycka på något alls, kameran reagerar inte. varför blir det så? jag vill liksom fota växter mm i solnedgång, få siluetter mm, sen vill jag oxå få reflexerna i bakgrunden STORA o inte bara pyttesmå. jag har testat alla bländarsteg på objektivet, men bara 32 funkar, varför?
snälla, kan någon hjälpa mig?
/E.T

nelirotger skrev:
fattar inte hur jag skall göra? jag vill fota med bländare 2.8, men det går inte. jag har testat att ställa om bländaren på objektivet på 2.8, men då står det alltid fEE (fast E:na är bakåtvända) på den lilla displayen uppe på kameran och de blinkar. då går det inte trycka på något alls, kameran reagerar inte. varför blir det så? jag vill liksom fota växter mm i solnedgång, få siluetter mm, sen vill jag oxå få reflexerna i bakgrunden STORA o inte bara pyttesmå. jag har testat alla bländarsteg på objektivet, men bara 32 funkar, varför?
snälla, kan någon hjälpa mig?
/E.T

det står i handboken att man skall "låsa bländaren vid minsta inställningen", fattar ingenting.

Vilket eller vika av dina objektiv är det du försöker med då?.
Som jag ser så har du Tamron 90 2,8 och 50mm 1,8 som klarar bländare 2.8.

Jag vet inte vilken kamera du har men det låter som du har kameran inställd på något helautomatiskt program som både väljer tid och bländare.

Vrid ratten till A eller M så skall du nog kunna välja bländare själv.

/Stergios

Du skall låsa bländarringen vid minsta bländaren (vilket är det högsta värdet). Därefter styr du bländaren med kameran. Om du sätter bländarringen på något annat än minsta bländaren tappar kameran kontakten med objektivet och du får ett felmeddelande. Bländarringen används aldrig på modernare kameror utan är ett arv från äldre generationer Nikonkameror. Fördelen med att ändå spara den är att du kan sätta dina nya objektiv på gamla Nikonhus.

På min Tamron 28-75/2.8 låser man bländaren genom att vrida bländarringen till 32, där den klickar fast, troligtvis är det likadant på din Tamron 90/2.8. På Nikkor 50/1.8 vrider man bländaren till 22 och låser med den lilla piggen med orange prick.

Sedan ställer du in kameran på M eller A, då har du kontroll över bländaren genom den främre inställningsratten. Exakt hur de lägena fungerar hittar du i instruktionsboken.

/Johan

Andreas S Eriksson skrev:
Stackars Nikonister. Va mycket ni måste hålla reda på.

Vi kan i motsatt till Canon ägare använda gamla objektiv med bländarring med full funktion, och det är endast med dessa objektiv vi behöver låsa bländarringen.

Hur gör ni Canon ägare om ni vill använda ett gammalt manuellt Canon FD objektiv ?

Jo ni måste först sätta på en adapter, sen har ni ingen ljusmätning utan måste mäta med extern mätare, och det måste ni dessutom göra i nedbländat läge....

Snacka om att kasta sten i ett glashus :)

/kent

Bokeh skrev:
Vi kan i motsatt till Canon ägare använda gamla objektiv med bländarring med full funktion, och det är endast med dessa objektiv vi behöver låsa bländarringen.

Hur gör ni Canon ägare om ni vill använda ett gammalt manuellt Canon FD objektiv ?

Jo ni måste först sätta på en adapter, sen har ni ingen ljusmätning utan måste mäta med extern mätare, och det måste ni dessutom göra i nedbländat läge....

/kent

Sa jag inte att jag skulle behöva gruslasset till framtida forum? Eller jag skrev nått i den stilen iaf.

Bokeh skrev:

/kent

Så gamla obejktiv brukar sällan användas med moderna digitala kameror och de stackare som gör det tar nog den smällen....

Rogerber skrev:
Så gamla obejktiv brukar sällan användas med moderna digitala kameror och de stackare som gör det tar nog den smällen....

På min D3 kör jag gärna med en 28/2 Ai och en 105/2,5 Ai - båda är i 30-årsåldern och fungerar utmärkt :)

caar7629 skrev:
Du skall låsa bländarringen vid minsta bländaren (vilket är det högsta värdet). Därefter styr du bländaren med kameran. Om du sätter bländarringen på något annat än minsta bländaren tappar kameran kontakten med objektivet och du får ett felmeddelande. Bländarringen används aldrig på modernare kameror utan är ett arv från äldre generationer Nikonkameror. Fördelen med att ändå spara den är att du kan sätta dina nya objektiv på gamla Nikonhus.

instruktionesboken hjäplte mig inte något, därför vänder jag mig hit. jag har testat både auto, M,A,S,P mm och sedan vrida på bländarringen. men om jag har bländarringen på 2.8 så låser det inte som det gör på 32?

nelirotger skrev:
jag är lite rörig idag. har en nikon KAMERA och fotar med tamrons OBJEKTIV

Jo det här vi förstått, men du skall låsa bländarringen efter minsta läget (största nummret) precis som på gamla Nikkor objektiv, sen skall du ställa in kameran i A-läget och ändra bländaren med det främre inmatningshjulet på kameran.

/kent

codrus skrev:
På min Tamron 28-75/2.8 låser man bländaren genom att vrida bländarringen till 32, där den klickar fast, troligtvis är det likadant på din Tamron 90/2.8. På Nikkor 50/1.8 vrider man bländaren till 22 och låser med den lilla piggen med orange prick.

Sedan ställer du in kameran på M eller A, då har du kontroll över bländaren genom den främre inställningsratten. Exakt hur de lägena fungerar hittar du i instruktionsboken.

/Johan

instruktionsboken hjäpte mig inte något, därför vänder jag mig hit. jag har testat både auto, M,A,S,P mm och sedan vrida på bländarringen. men om jag har bländarringen på 2.8 så låser det inte som det gör på 32?

nelirotger skrev:
instruktionsboken hjäpte mig inte något, därför vänder jag mig hit. jag har testat både auto, M,A,S,P mm och sedan vrida på bländarringen. men om jag har bländarringen på 2.8 så låser det inte som det gör på 32?

Ta utav objektivet först, sen skall du vrida bländarringen till ändläget mot 32, där skall det gå att låsa bländarringen, det borde finnas en liten knapp som du trycker in för att kunna vrida ringen till låsläget som på äldre Nikkor's, när det är gjort sätter du på det på kameran igen och gör som jag skrev i mitt förra inlägg, då skall det fungera.

/kent

nelirotger skrev:
instruktionsboken hjäpte mig inte något, därför vänder jag mig hit. jag har testat både auto, M,A,S,P mm och sedan vrida på bländarringen.
På en modern kamera ska man aldrig vrida på objektivets bländarring. Hur stor bländare man vill använda ställer man in elektroniskt med hjälp av inställningsratt på kamerahuset.

ErlandH skrev:
På en modern kamera ska man aldrig vrida på objektivets bländarring. Hur stor bländare man vill använda ställer man in elektroniskt med hjälp av inställningsratt på kamerahuset.

Om man då inte använder manuella Ai- eller Aisobjektiv. Med dylika måste man använda objektivet bländarring för att ställa in bländaren ;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar