Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bländarautomatik Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)

gretzky

Ny medlem
Hej
Säkert fånigt lätt men hur får jag bländarautomatiken att funger i min Nikon D80 ?
Om jag ställer kameran i "A - bländarautomatik" kan jag inte reglera bländaröppningen ...
Slutartiden kan jag reglera i "S"-läget.

Tacksam för svar eftersom jag är nybörjare.

Om du har ett objektiv med bländarring så måste du ställa detta till minsta bländare, vilket brukar vara märkt med rött på ringen.

Jag kör med P-läget och får på så vis kontroll över bländaren, den ställer du om med "tumhjulet"

gretzky skrev:
Hej
Säkert fånigt lätt men hur får jag bländarautomatiken att funger i min Nikon D80 ?
Om jag ställer kameran i "A - bländarautomatik" kan jag inte reglera bländaröppningen ...
Slutartiden kan jag reglera i "S"-läget.

Tacksam för svar eftersom jag är nybörjare.

D80 har ett trevligt läge som heter P* då kan du ställa bländare eller tid och det andra värdet följer med.

Edit: tog bort allvarliga felaktigheter

Senast ändrad:
Det verkar ju skumt. Jag kör i A-läget och jag väljer bländare med det främre hjulet dvs med långfingret.

Edit: Kan tillägga att detta inlägg är ett svar på trådskaparens första inlägg.

Senast ändrad:
Jag tänkte helt fel. Så går det när man brukar köra manuellt *rodnar*

Det heter bländarprioritet. Du väljer bländare och tiden följer med

Slutarprioritet. Du ställer tiden och bländaren följer med.

Glöm mitt tidigare inlägg, bortsett från P*-läget

Tack för det ...
"P"-läget funkar fint ...men "A" där jag själv skall få välja bländare händer inget.
I läge "S" där jag väljer slutartid ändras bländaren direkt.
Hmmm ...

gretzky skrev: