Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Bländarautomatik Nikon
- Trådstartare gretzky
- Start datum
Muni
Aktiv medlem
gretzky skrev:
Hej
Säkert fånigt lätt men hur får jag bländarautomatiken att funger i min Nikon D80 ?
Om jag ställer kameran i "A - bländarautomatik" kan jag inte reglera bländaröppningen ...
Slutartiden kan jag reglera i "S"-läget.
Tacksam för svar eftersom jag är nybörjare.
D80 har ett trevligt läge som heter P* då kan du ställa bländare eller tid och det andra värdet följer med.
Edit: tog bort allvarliga felaktigheter
Senast ändrad:
cakon
Aktiv medlem
gretzky skrev:
Tack för det ...
"P"-läget funkar fint ...men "A" där jag själv skall få välja bländare händer inget.
I läge "S" där jag väljer slutartid ändras bländaren direkt.
Hmmm ...
och du använder samma hjul för att försöka ändra bländaren vid läge A? Alltså det sekundära, det som sitter på kamerans framsida?
cakon
Aktiv medlem
Testa att göra en återställning av kameran. Se sid 129 i manualen. Det sitter en liten knapp under USB-anslutningen på kameran. Nackdelen är att alla egna inställningar går förlorade och klockan nollställs. Ev kanske en firmware-uppdatering först kan funka om du inte redan gjort det. Jag skulle först testa med firmware och i andra hand en reset. Därefter hade jag kontaktat Nikon support.
edit: Du har inte ställt om manövervreden förresten? Se sed 91 i manualen.
edit: Du har inte ställt om manövervreden förresten? Se sed 91 i manualen.
Senast ändrad:
cakon
Aktiv medlem
Det är samma med D80.Aton_ skrev: