Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bländarautomatik Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)

gretzky

Ny medlem
Hej
Säkert fånigt lätt men hur får jag bländarautomatiken att funger i min Nikon D80 ?
Om jag ställer kameran i "A - bländarautomatik" kan jag inte reglera bländaröppningen ...
Slutartiden kan jag reglera i "S"-läget.

Tacksam för svar eftersom jag är nybörjare.

Om du har ett objektiv med bländarring så måste du ställa detta till minsta bländare, vilket brukar vara märkt med rött på ringen.

Jag kör med P-läget och får på så vis kontroll över bländaren, den ställer du om med "tumhjulet"

gretzky skrev:
Hej
Säkert fånigt lätt men hur får jag bländarautomatiken att funger i min Nikon D80 ?
Om jag ställer kameran i "A - bländarautomatik" kan jag inte reglera bländaröppningen ...
Slutartiden kan jag reglera i "S"-läget.

Tacksam för svar eftersom jag är nybörjare.

D80 har ett trevligt läge som heter P* då kan du ställa bländare eller tid och det andra värdet följer med.

Edit: tog bort allvarliga felaktigheter

Senast ändrad:
Det verkar ju skumt. Jag kör i A-läget och jag väljer bländare med det främre hjulet dvs med långfingret.

Edit: Kan tillägga att detta inlägg är ett svar på trådskaparens första inlägg.

Senast ändrad:
Jag tänkte helt fel. Så går det när man brukar köra manuellt *rodnar*

Det heter bländarprioritet. Du väljer bländare och tiden följer med

Slutarprioritet. Du ställer tiden och bländaren följer med.

Glöm mitt tidigare inlägg, bortsett från P*-läget

Tack för det ...
"P"-läget funkar fint ...men "A" där jag själv skall få välja bländare händer inget.
I läge "S" där jag väljer slutartid ändras bländaren direkt.
Hmmm ...

gretzky skrev:
Tack för det ...
"P"-läget funkar fint ...men "A" där jag själv skall få välja bländare händer inget.
I läge "S" där jag väljer slutartid ändras bländaren direkt.
Hmmm ...

och du använder samma hjul för att försöka ändra bländaren vid läge A? Alltså det sekundära, det som sitter på kamerans framsida?

Testa att göra en återställning av kameran. Se sid 129 i manualen. Det sitter en liten knapp under USB-anslutningen på kameran. Nackdelen är att alla egna inställningar går förlorade och klockan nollställs. Ev kanske en firmware-uppdatering först kan funka om du inte redan gjort det. Jag skulle först testa med firmware och i andra hand en reset. Därefter hade jag kontaktat Nikon support.

edit: Du har inte ställt om manövervreden förresten? Se sed 91 i manualen.

Senast ändrad:
Jag har D300. Den har också två rattar och man ställer aldrig bländare och tid med samma ratt. Förmodligen är det samma med D80. Så om huvudratten ställer tid är det alltid sekundärratten som gäller för bländarinställning. Kan det ha varit så enkelt?

Aton_ skrev:
Jag har D300. Den har också två rattar och man ställer aldrig bländare och tid med samma ratt. Förmodligen är det samma med D80. Så om huvudratten ställer tid är det alltid sekundärratten som gäller för bländarinställning. Kan det ha varit så enkelt?
Det är samma med D80.

cakon skrev:
och du använder samma hjul för att försöka ändra bländaren vid läge A? Alltså det sekundära, det som sitter på kamerans framsida?

På min D70 så rattar man tiden i S-läge med den främre ratten och bländaren i A-läge med den bakre ratten eller tvärtom beroende på inställningen i CSM-14. Det är aldrig samma ratt som styr bländaren och tiden i respektive läge.

M

Melker Humala skrev:
På min D70 så rattar man tiden i S-läge med den främre ratten och bländaren i A-läge med den bakre ratten eller tvärtom beroende på inställningen i CSM-14. Det är aldrig samma ratt som styr bländaren och tiden i respektive läge.

M
Korrekt! Ratten jag nämnde ovan dvs den sekundära är default vad gäller ändring av bländaren. Det blev fel vad gäller att det skulle vara samma som man ändrar tiden med. Dock kan man ju vända på dessa rattfunktioner dvs styra bländaren med den primära ratten och tiden med den sekundära.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar