Annons

Bilsalongen i Geneve

Produkter
(logga in för att koppla)

Camilla72

Aktiv medlem
Ska åka ner och gå på bilsalongen. Hur ska jag undvika att få reflexer från strålkastarna i taket när jag fotograferar? Hjälper det att använda något filter och isåfall vilket?

Polariseringsfilter (polfilter) kan avhjälpa en del reflexer. Eftersom filtret halverar ljusinsläppet till objektivet behöver du dock förmodligen använda ett steg högre iso för samma bländare och slutartid som utan filter. (kameran mäter dock ljuset rätt även med filter så det ska inte vara något problem om du inte ligger på marginalen med slutartiderna). Vet dock själv inte hur bra ett polfilter är just på en bilsalong då jag aldrig har provat just där. Rent teoretiskt tycker jag dock att det verkar vara ett ypperligt tillfälle för användning av polfilter. Speciellt då det också har en tendens att framhäva färger en del.
MVH, Niclas Vestman

Polfilter kan hjälpa lite, men jag skulle personligen avstått från att använda det. Tycker faktiskt att det kan vara ganska snyggt med lite reflexer i lacken, tycker det blir lite mer liv i bilden då.

Staffan

ANNONS