Annons

Billliga ND filter

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag vet inget om de filter du länkar till. Däremot så säger min erfarenhet att ND2 ovh ND4 inte gör SÅ stor skillnad, åtminstone om man vill få rörelse i vatten dagtid. Jag skulle nog överväga att skaffa bara ett ND8 och kanske då köpa något med iaf hyffsad kvalitet.
http://maxsaver.net/Hoya-72mm-Neutral-Density---ND---8x-Glass-Filter.aspx

Nu är inte detta Hoyas "top of the line" heller, utan har väl något sämre antireflexbehandling är deras dyrare filter, men det är iaf i svarvat glas, vilket det finns risk att filtrena du länkade till inte är.

Sen är det klart att man kan stacka flera filter på varandra (med risk för vinjettering) om man köper flera.
 
Tack för länken,

Ganska intresserad av vad ett svarvat filter är. Väldigt intresserad av tillverkningsteknik i allmänhet.

:)
 
Som jag förstått det så utgår man från ett något större stycke glas och svarvar ner det till rätt tjocklek och får på så sätt en helt plan skiva (som sedan poleras). Alternativet är ju att formpressa och då kan det bli spänningar i glaset (eller plasten i en del fall) när det svalnar som gör att ytan inte blir helt plan. Detta gör att ljuset bryts i glaset och man får ofta försämrad skärpa som resultat. Det syns mer på längre brännvidder än på korta. Med teleobjektiv kan skillnaden vara riktigt stor.
 
Tänker du på linser eller filter nu? Hade ett gammalt slitet filter som jag tog ur glaset på. På kanterna så sågman att de hade skurit med diamant och brutit loss en helt rund cirkelskiva. Funderar på om det skulle bli bättre om man hade ett större glasark och svarvade ner det till rätt storlek än om man skär ut samma cirkel. Glaskvalitén känns som viktigast.
 
Hur glasskivan får rätt diameter är nog sekundärt. Huvudsaken är ju att den är helt plan och helt jämntjock.
Om det är ett filter eller en lins spelar ju inte så stor roll eg. Ett filter är ju "en lins som inte bryter ljuset", typ, just för att den är helt plan. Den viktigaste egenskapen ett filter har, utöver själva filtereffekten, är ju att det inte ska bryta ljuset.
 
Det är alltså inte kanterna som har betydelse utan själva ytan på glaset som ljuset går igenom.

Billiga filter tillverkas på samma sätt som fönsterglas medan dyra filter som sagt kapas ur en glasbit och slipas till rätt form och poleras sedan. Det ger mycket högre jämnhet och bättre optisk kvalité.
 
Jag har ett set med cokins gråfilter som jag är allt annat än nöjd med. Färgerna blir konstigt urvattnade och fula, speciellt mitt på dagen. Skaffade därför nyss ett 82mm Hoya HMC ND8 som jag använder tillsammans med stora bländare i starkt dagsljus och det funkar utmärkt! Lite dis blir det på bilder i motljus (som det ofta blir med filter) men i övrigt är jag väldigt nöjd med resultatet. Men billigt var det inte. Jag skulle inte köpa ett billigt ND-filter utan att testa det först. Om färgerna ser ens lite suspekta ut (med korrekt vitbalans) är det nog inget bra köp...

Cokins filter var inte precis billiga de heller så jag är förundrad över hur dåliga färger de gav faktiskt. De funkar i princip bara då man fotograferar i skymningen för att få mjukt vatten, enligt mig. Men man får nog räkna med en magentatoning hursomhelst.
 
verkar som att ND8 antagligen räcker för mina behov, tänkte köpa ett kitt med stepringar så att 72mm funkar på alla mina objektiv.

Vore väldigt kul om du kan delge dina erfarenheter kring ditt filter när det kommer.-.
 
Sådana här filter är billiga och du kommer att köpa ett under din livstid. Köp ett bra.
Om du har Nikon så hade jag valt 77mm istället för 72.
Alla 2,8 zoomar är 77mm. Så förr eller senare vill du ha ett större till en ny optik.
 
Sådana här filter är billiga och du kommer att köpa ett under din livstid. Köp ett bra.
Om du har Nikon så hade jag valt 77mm istället för 72.
Alla 2,8 zoomar är 77mm. Så förr eller senare vill du ha ett större till en ny optik.

Jag håller med. Jag har 77mm gänga på mina Sigma-objektiv 24/1,8, 50/1,4 och 70-200/2,8. Mitt sigma 10-20/3,5 kräver dock 82mm filter så därför köpte jag ett sånt istället samt en stepring 82-77mm.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.