Annons

Billigt vs dyrt stativ

Produkter
(logga in för att koppla)

Mánadís

Aktiv medlem
Jag har ett Velbon CX660-stativ i plast, köpt på rea för ca 400kr för ett antal år sedan. Det har väl varit helt okej, men numera är jag ofta ute vid havet och fotar med långa slutartider. Och om det blåser ute så är det nästan helt omöjligt att få bilder utan rörelseoskärpa. Testat att fota med fjärrutlösare och allt det där, men det är hopplöst. Blir lite bättre om jag sänker stativet så att det är så litet som möjligt, men inte helt bra. Ställer jag kameran på en klippa istället blir det hur bra som helst.

Detta måste väl bero på att stativet är ostadigt och är... ja, vill inte säga billigt skräp om min stackars trotjänare, men nåt åt det hållet? Vad för stativ ska jag ha om jag ska kunna fota i någorlunda stark blåst utan att det blir oskarpt? Tips på märken? Och hur mycket pengar måste man lägga för att få ett bra stativ?
 
Vet inte hur ditt stativ ser ut, men om det är möjligt kan du hänga något tungt under stativet. Det är ett billigt sätt att göra ett ostadigt stativ stadigare.

Edit: För övrigt kan jag rekommendera stativet Tord länkar till. Har det själv och är helnöjd...
 
Senast ändrad:
Finns inga lätta stativ som står stilla i blåst, kanske inga tunga heller - det beror på blåsten....

Förankra stativet med en kasse stenar kan hjälpa. Annars är en sk "beanbag" en ide. En sådan kan göras tillfälligt av en sandpåse, mer permanent av en liten välsydd säck med någon "lättflytande" fyllning, typ ärtor, ris, vermikulitpärlor eller något liknande. Då utnyttjar man stenar, stubbar, gärdesgårdar och vad man kan hitta.
 
Tack för svaren!

Det stativet ni länkade till såg ju väldigt bra ut, får sätta igång och spara igen. Hellre att det är tungt än lätt men ännu dyrare (en vacker dag kommer jag nog att ångra de orden...).
Jag kan inte hänga nåt på det stativet jag har nu. Det finns ingen krok och om jag hänger nåt tungt över "plastdelarna som håller ihop benen" så går de nog av tror jag;) Jag brukar ta tag i mittdelen och trycka ner den så mycket det går för att den ska stå still när jag fotar, men jag kan oftast inte stå helt stilla själv, så det brukar inte gå nåt vidare.
En "beanbag" har jag, hittade en liten säck hemma och fyllde den med ärtor. Funkar bra, men ofta måste jag ha stativ för att kunna få det motivet jag vill ha. Men jag ska definitivt ta med den oftare, för på vissa ställen finns ju faktiskt klippor att lägga den på.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.