Annons

Billigt tele?

Produkter
(logga in för att koppla)

sonofdad

Aktiv medlem
Eftersom det inte är lika översvämmat med objekivdiskussioner här som hos canonisterna så vågar jag mig på att fråga. Jag är ute efter ett beggat tele 200-300mm. Zoom eller fast spelar inte så stor roll, men det är klart zoom ger ju lite mer flexibiltet och verkar dessutom vara vanligare på beg.marknaden.

Har tittat på annonser på bla Tamron AF 28-300 F/3,5-6,3 och Sigma 100-300mm F4.5-6.7 DL. Objektiv som sågas ganska friskt men som inte kostar mer än strax över 1000-lappen. Finns det fler bra tips?

Vill inte ha ett dyrt då det antagligen ska användas i ganska tuff miljö. Kan tilläggas att det ska sitta på min brand nya Dynax D5.

Jag har ett Voigtländer 100-300 5,6-6,7.Det kan du få köpa för 500:- inklusive frakt.Objektivet är av medelklass /Kenneth

Du kanske tänkt dig ett längre omfång men om 70-210 räcker så är Minolta 70-210 4.0 ett kap begagnat. Köpte mitt för 600 kr privat & vi snackar hög optisk kvalite & hyfsad fast ljusstyrka.

Sök på blocket, annonsguiden.nu & googla & se om du kan hitta det i nån butik. 600 är billigt för det & med tanke kvaliten så kan det i bra skick kanske vara värt det dubbla eller mer...

//Larsa

Ja, med det priset och den prestandan så känns det absolut som ett bra alternativ. 300mm lockar mest för när det är dags att plåta surfarna. Börjar upptäcka att det finns ganska mycket på begmarknaden ändå.. Förvirrande, men kul..!

Finns en del men man ska nog vara försiktig för tyvärr så är många av 80 & 90-talszoomarna inte bra (budgetzoomar). Detta p.g.a. att Minolta i mitten av 80-talet sålde nåt kopiöst med systemkameror (Dynax 7000 & 5000), flest i världen faktiskt under ett par år. Oerhört många av de som köpte var vanliga familjer & dom valde oftast budgetzoomar, därför finns det en uppsjö av dem på beg.marknaden.

Senare så blev Minoltas budgetSLR en storsäljare & såldes också ofta med budgetzoomar av växlande kvalite.

Som sagt, se upp! Men det är klart att om det är mycket billigt så kan man ju chansa lite...

Vilka zoomar som är bra är jag inte så haj på, bortsett från 70-210:an då, men kanske nån annan kan råda? Fast optik är dock rent generellt klart säkrare att köpa.

//Larsa

Voigtländer

Det känns som en riktig "Dark Horse" i dubbel bemärkelse. AF? Annars lär väl inte ljusmätningen fungera. Detta med objektivjakt är ingen lätt grej märker jag. TAMRON AF 28-300 / 3,5-6,3 LD ASPHERICAL IF t ex som sågas både till höger och vänster fick bästa objektiv av EISA 99-00. Fast det omfånget skvallrar väl om en sämre glugg.

5200 för en ny 80-400

Där hamnade vi rejält utanför prisbilden väl? Har sökt på begmarknaden under några dagar och slår nog till på en beggad och billig Minolta AF 100-300/4.5-5.6.

Är väl antagligen ingen höjdarglugg men jag ville som sagt ha en som jag slapp vara rädd om(får gå sönder). Duger nog till mina syften(soliga surfarbilder).

Jag får den och en fast AF 50/1.7 för 1500kr. Jag tycker att beg.marknaden är stor. Nästan skönt att inte vara Canonist. Jag letade bara aktivt några dagar, letar man kontinuerligt kan man säkert göra riktiga klipp, men det får bli i framtiden. Blir en väldigt bra början detta.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar