Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Billigaste lösning för macrofotografering?

Produkter
(logga in för att koppla)

StefanM

Aktiv medlem
Jag har en D70 med 2 objektiv. Nikkor 18-70 och 70-300. Vad är det billigast alternativet för macrofotografering? Mellanringar eller försättslins eller något annat? Jag är nybörjare så jag vet inte så mycket.Än. Kollade på ett Nikkor 105/2,8 men det kostar runt 10000:- så jag vill vara säker på vad jag ska ha.

Den absolut billigaste lösningen är ju att köpa närbildslinser +3 eller kanske upp mot +10 men då får du ju inte alls samma möjlighet som med en riktig macro-glugg. Dessutom ökar distortionen och du får oskärpa och suddigt i kanterna.

Ett objektiv jag kan rekommendera starkt utan att själv ha testat det är Tamrons 90/2.8. Den har fått mycket bra recensioner och kritik från fotografer och amatörer som oss =)
Sedan finns det ett annat mycket fint objektiv från Sigma som har beteckningen Sigma EX 105/2,8 Macro. Den finns även i en 50mm utförande. Och nyligen annonserades att det kommer en bättre version av dessa 2 obkjektiv inom kort. Läs mer om det i min andra postning.

Dessa Tamron och Sigma gluggar ger dig väldigt mycket för pengarna. Under 4000 kr allihopa och det är nog det jag anser som gräns för en amatörfotograf. Men vill man se gå över den gränsen så finns det gott om högkvalitativa objektiv, exempelvis Sigma EX 185/3,5 HSM Macro med en tyst motor, större brännvidd och snabbare fokusering. Den ligger på dryga 7000 kr.

Jag är själv väldigt sugen på den nya Sigma 105/2.8. Men jag är lika intresserad av Sigma's "lågbudget" tele 70-300 APO Macro II.
Den har ett "fusk-macro" Skala 1:2.