Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Billigaste lösning för macrofotografering?

Produkter
(logga in för att koppla)

StefanM

Aktiv medlem
Jag har en D70 med 2 objektiv. Nikkor 18-70 och 70-300. Vad är det billigast alternativet för macrofotografering? Mellanringar eller försättslins eller något annat? Jag är nybörjare så jag vet inte så mycket.Än. Kollade på ett Nikkor 105/2,8 men det kostar runt 10000:- så jag vill vara säker på vad jag ska ha.

Den absolut billigaste lösningen är ju att köpa närbildslinser +3 eller kanske upp mot +10 men då får du ju inte alls samma möjlighet som med en riktig macro-glugg. Dessutom ökar distortionen och du får oskärpa och suddigt i kanterna.

Ett objektiv jag kan rekommendera starkt utan att själv ha testat det är Tamrons 90/2.8. Den har fått mycket bra recensioner och kritik från fotografer och amatörer som oss =)
Sedan finns det ett annat mycket fint objektiv från Sigma som har beteckningen Sigma EX 105/2,8 Macro. Den finns även i en 50mm utförande. Och nyligen annonserades att det kommer en bättre version av dessa 2 obkjektiv inom kort. Läs mer om det i min andra postning.

Dessa Tamron och Sigma gluggar ger dig väldigt mycket för pengarna. Under 4000 kr allihopa och det är nog det jag anser som gräns för en amatörfotograf. Men vill man se gå över den gränsen så finns det gott om högkvalitativa objektiv, exempelvis Sigma EX 185/3,5 HSM Macro med en tyst motor, större brännvidd och snabbare fokusering. Den ligger på dryga 7000 kr.

Jag är själv väldigt sugen på den nya Sigma 105/2.8. Men jag är lika intresserad av Sigma's "lågbudget" tele 70-300 APO Macro II.
Den har ett "fusk-macro" Skala 1:2.

http://www.scandinavianphoto.se/?37221 Tamron 90/2.8
http://www.scandinavianphoto.se/?36376 Sigma 105/2.8

Senast ändrad:
Förutom dålig kantskärpa riskerar du med försättslinser att få så korta fotoavstånd att det kan bli opraktiskt. Med lite längre brännvidder och mellanring får du avstånd som är mer hanterliga.

Några räkneexempel:

Dessa exempel bygger på linsformeln 1/f = 1/a + 1/b. f är brännvidd, a avstånd från linsen till föremålet, b avståndet från linsen till filmen/sensorn.
Detta gäller inte exakt för komplicerade objektiv som t ex zoomar. Men en grov uppskattning av vad det rör sig om bör man kunna få. Jag gör dessutom förenklingen att objektivet är inställt på oändligt.

Med en 25 mm:s mellanring och 70 mm brännvidd bör du få ett avstånd på ca 35 cm och skala 1:3

1/70 - 1/(70+25) = 0,0038 och 1/0,0038 = 266 mm. Lägg sedan till 70+25 och du har avståndet från föremål till film = ca 350 mm.
Skalan får du som 266 / 95 = 3

För försättslinser bör väl följande stämma (Om jag har fel, så säg ifrån, nån som vet!)
Om du har en +3 lins (Här måste vi räkna brännvidden i meter.)

1/0,070 + 3 = 17,3 Ditt objektiv har alltså med försättslins brännvidden 1/17,3 = 0,0578 m.
Men avståndet till filmen är fortfarande 70 mm så då gäller:
1/57,8 - 1/70 = 0,003 och 1/0,003 = 330 mm, vilket ger fotoavståndet 330 + 70 = 400 mm

Alltså lite längre än med 25mm:s ring, MEN skalan blir bara 330/57 = 6, dvs 1:6.

För att få skala 1:3 behöver du en +6 försättslins, och då blir fotoavståndet ca 20 cm istället.

Slut på lektionen.

Om du inte har väldigt ont om pengar skulle jag rekommendera att du skaffar en uppsättning mellanringar till att börja med. Så kan du köpa ett makroobjektiv sedan.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar