Annons

Billigare i USA?

Produkter
(logga in för att koppla)

markus2

Medlem
Jag ska åka till New York i oktober och funderar starkt på att köpa en Canon EOS 350D. Min fråga är om det lönar sig att köpa en där när man ändå har vägarna förbi?
 
Canon har inte worldwide garanti på amatörhus, man bör ta det i beaktande när man köper "billiga" saker från USA.
På optik däremot har Cannon worldwide garanti och dessutom ännu bättre priser, samt mindre benägenhet till service.
 
videren skrev:
http://www.bhphotovideo.com

http://www.adorama.com

http://www.ritzcamera.com

Där är några butiker i NY, själv köpte jag en 300D med lite tillbehör på B&H förra våren, då tjänade jag en hel del på att köpa det där i stället för i Sverige.

Men då gäller det att gå ut genom "rätt" utgång på Arlanda eller inte fastna i nån tullkontroll (Den risken är dock obefintlig om man inte riskerar att tas för illegal flykting, för det är ju aldrig någon där!). Tull och moms kostar ju annars en hel del om man nu betalar den! Vid direktimport från USA kan man också tjäna en del (dock inga jättebelopp normalt) men det kan ju också vara värt en del att de faktiskt har det man vill ha på hyllan. Men ska vi vara ärliga så är det ju först när man gör något olagligt som man faktiskt kan tjäna några pengar att tala om. Det här exemplet är inget undantag.
 
Sten-Åke Sändh skrev:
Garantibeviset får man väl lägga i bakfickan tillsammans med kvittot då? :)

Finns många trådar ang dessa funderingar. Säger
du att du tagit med grejorna från Sverige lär
man kunna kräva att du visar kvitto. Kanske kan
man också slå på tillverkningsnummmer. Har de
slagit klorna i någon lär det bli svår att komma
undan med några ljusblå undanflykter.
 
HRL skrev:
Finns många trådar ang dessa funderingar. Säger
du att du tagit med grejorna från Sverige lär
man kunna kräva att du visar kvitto. Kanske kan
man också slå på tillverkningsnummmer. Har de
slagit klorna i någon lär det bli svår att komma
undan med några ljusblå undanflykter.

Jag tror du har rätt i det. Samtidigt är det ju påfallande hur sällan jag ser att tullen överhuvudtaget bryr sig om resandeströmmen på Arlanda.
 
Fredrik Calabrese skrev:
Det är ju bara att se till att inte förvara grejerna i orginalkartong med kvittot i. "nä den här har jag tagit med från sverige......."
Fast tullen kanske känner till att kameran inte säljs i Sverige med namnet Digital Rebel XT. Det heter den i USA.

Olle
 
Jo, risken är alldeles säkert väldigt, väldigt
liten att något händer.

Jag talade t.ex. med en person som ganska ofta
rör sig mellan N.Y. och Stockholm och han har
köpt en hel del elektronik & kameraprylar och
det har aldrig varit minsta problem. Däremot ska
tullen vara väldigt besvärlig på Kastrup.
 
Om jag har förstått saken korrekt, så har man rätt att köpa kamerautrustning mm som man använder på resan. Förutsatt att detta stämmer, är det bara att se till att du använder sakerna innan du kliver på planet hem igen. Och det vill man väl oftast i vilket fall som helst?
 
stoltz skrev:
Inte alls, har precis varit i NY och på Kastrup var det inga problem.

Om man sen måste betala tull och moms, så lönar det sig trots allt att handla i USA.

Om du går på grönt och ertappas med dina fotoprylar lär du få betala en kännbar straffavgift.

Man kan ju välja att frivilligt tulla sina
saker - men då kan man kanske lika bra beställa
sina prylar. Vinsten blir väl ungefär densamma,
bortsett från relativt låga frakt & tullavgifter
(utöver momsen).
 
Dom är lite kluriga på tullen. Min polare blev invinkad till kontroll, de första de frågade efter var plånboken. Så de kollade alla kvitton och därefter så viste de vad de skulle leta efter i bagaget.
Men detta händer mycket sällan, jag tror tuller lägger 99% av sin energi på att försöka plocka knark och andra illegala prylar.
Skatt & moms fusket är helt enkelt inte motiverbart om man tittar på vad tulltjänstemännen kostar mot vad de skulle inbringa till staten.
 
Nix

Per Krook skrev:
Om jag har förstått saken korrekt, så har man rätt att köpa kamerautrustning mm som man använder på resan. Förutsatt att detta stämmer, är det bara att se till att du använder sakerna innan du kliver på planet hem igen. Och det vill man väl oftast i vilket fall som helst?

Tyvärr försvann denna regel i samband med vårt inträde i EU. Du måste kunna bevisa att kameran varit med från Sverige om du mot förmodan blir stoppad. Och ja! Det är en omvänd bevisbörda i detta fallet...

Men som någon sa så är det ändå billigare i USA ibland även om tull och moms tillkommer.

mvh
Peter
 
Du får några veckor på dig att bevisa att du köpt prylarna i Sverige, så du behöver inte ta med dig kvitton.
 
Fotosidans forum är (som vanligt) lärorika! Blev VÄLDIGT nyfiken på den förändring som tydligen skett i och med vårt EU-inträde. Berätta gärna lite mer om vad som gäller! Kanske du, Peter?

Jag är varken jurist eller professionell varusmugglare ;-) , men jag måste säga att dessa nya regler känns konstiga. Omvänd bevisbörda är ju i sig oerhört underligt och känns onekligen lite rättsosäkert. Man kan väl inte tvinga folk att spara sina kvitton? Eller att ens be om kvitton (förutom i Italien, har jag förstått)? Och man är väl inte tvungen att skriva något om man köper begagnat (även om det naturligtvis kan vara smart om köpare/säljare inte känner varandra)?

Som sagt, berätta gärna mer!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.