Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Billigare filter med egen hållare?

Produkter
(logga in för att koppla)

Makten

Aktiv medlem
Sitter och klurar på om man skulle kunna göra en egen filterhållare av en gammal filterring, för att spara pengar. Särskilt då IR-filter, som ju är snordyra i större diametrar, men finns som plastfilm för nästan inga pengar alls!

Är det någon som har några tips angående detta?
Jag tänkte mig att man tar ett skrotat filter, monterar isär det, och sen skär ut en rundel av filtermaterialet man vill använda, för att till sist montera ihop det igen. Kanske behöver man lägga plasten mot ett ofärgat glas för att det ska bli stabilt...

Kul ide. Förmodligen större chans att lyckas om du spänner det över en fyrkantig ram och använder det som ett cokinfilter(även där kan du använda ditt trasiga filter för att bygga hållaren). Enda jag ställer mig lite frågande till är den optiska kvaliten på plastfilmen(?)

niklas_klinte skrev:
Kul ide. Förmodligen större chans att lyckas om du spänner det över en fyrkantig ram och använder det som ett cokinfilter(även där kan du använda ditt trasiga filter för att bygga hållaren). Enda jag ställer mig lite frågande till är den optiska kvaliten på plastfilmen(?)
Ja, jag har funderat på det där med fyrkantiga filter. En nackdel är att man inte kan använda motljusskydd, vilket ju kan vara bra en solig dag.
Plastens optiska kvalitét är det nog inget fel på så länge man lyckas få den plan, och inte repa den. Men det är ju också mycket billigt att byta om man sabbar den:)

Plast kan ju göras mycket tunnare än glas, varför det inte borde vara lika känsligt om den inte är helt plan i förhållande till linsen. Brytningsfel uppstår ju i och med olika brytningsindex för materialet kontra luften, och en mycket tunn film kommer inte att påverka bilden alls i princip.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar