Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Billiga studiolösningar

Produkter
(logga in för att koppla)

Browniee

Avslutat medlemskap
Hej. Ska köpa Elinchrom D-lite 200ws (2 stycken).

Undrar på billigare lösningar än dyra softboxar, hur funkar synkkablar på en D300? Vad bör man använda för bakgrunder osv? Lär mig allt!

Hade jag varit dig hade jag nöjt mig med ett huvud till att börja med och köpt ett par paraply och en softbox istället. Jag har 2st 400BX men använder oftast bara en, däremot använder jag mig av olika paraplyer mm för önskad effekt

Jag har använt studio, mycket, och jag har alltid använt 2 stycken blixtar. Använt softboxar till båda, men vet inte vilket som är bäst egentligen.

Ja börja med paraplyer ( vita ), de är billigast.

Att bara ha en blixt känns lite fel då man ofta vill ha separat belysning på bakgrunden. En reflexskärm ( alternativt stor bit frigolit ) kan vara bra för att simulera en tredje ljusskälla.

Synkkabel används för att styra blixten, men de flesta använder IR eller Radiosändare för att styra blixtarna trådlöst.

Nätkabeln ger ström till blixten.

Inställningslampa är en liten glödlampa i blixten så man ska kunna se hur skuggorna kommer att falla. Själva blixten är så kort att man inte hinner se hur ljuset blir så därför är det praktiskt att använda inställningslampa eller modelleringsljus som man oxå säger.

På d300:an har du en synkkontakt tv på husets framsida (överst), Dock är en fjärrstyrning som Elinchromes Skyport en stark rekommendation. Förr eller senare krånglar alltid synkabeln, ramlar ur kontakten eller så går du iväg med kameran utan att ta ur kabeln och river blixten...

Lycka till, extremt roligt att prova med blixt i studio (och utmanande).

Sluta haka upp er på om man inte kan tillbehören inom studio, så har man inte fotograferat med blixtar innan..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar