Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Billig undervattenskamera - Skräp? Polaroid Splash II etc...

Produkter
(logga in för att koppla)

snysop

Aktiv medlem
Hejsan,

Skall till Malaysia nu i juli/aug och har funderingar på att köpa en _billig_ undervattenskamera. Har använt engångskamerorna innan, men de är ju ganska kassa. Hittade överraskande nog denna: http://www.pixmania.com/se/se/95010/art/polaroid/splash-ii-undervattenskam.html#

Billig som bara den, men frågan är om det BARA är skräp? Om det inte skiljer sig mkt från engångskamerorna? Sååå himla dålig kan den väl inte vara? Vill ha en kamera där man iaf får helt ok bilder på sköldpaddorna, hajarna och alla vackra fiskar som finns i vattnet kring Malaysias östra öar... :)

Konica Mermrid 35 mm o Canon AS-1 är ganska bra, men går bara till 5 m.
Sedan är det Digitalt o ett uv-hus som funkar, för jag har testat en 6x6 cm med fixfocos objektiv.
Den var inte dyr men, dålig skärpa o har oåx haften en Minolta 110 film uv med fixfocos objektiv.
Testan den i östra medelhavet, men dålig skärpa.

Så det finns inte biliga uv kameror som funkar.

Polaroid Splash, helt ok faktiskt!

Hej på er. Jag har en Polaroid Splash som jag använt med förhållandevis gott resultat på det fina resmålet Sakynthos. Kameran beställdes från Pixmania och levererades med DHL på tre dagar från lagret i Frankrike.Betalning: VISA. Pris: ca 350 kr inkl allt. Lite dyr "enhetsfrakt" tycker jag. Kameran som följer med paketet är en enkel fixfokus-kamera med automatiskt blixt och automatisk ISO avläsning på 200 alt 400 ASA. Kameran behöver slås på innan den läggs i UV-huset som faktiskt är rätt så stabilt. "Titta o tryck" är vad som gäller. Ett UV-hus till min digitala IXUS kostade 2.000 kr och jag hade inte råde med detta. Jag anser att detta var ett relativt bra köp i jämförelse med en engångskamera. Kameran kan ju användas fler gånger. "Nästa gång" köper jag nog dock mer ordentliga grejjer,(läs: dedikerad UV-kamera).
Bilden visar den fridlysta jätte-havssköldpaddan Caretta Caretta. Bilden är tagen på ca 4 meters håll och oredigerad. Bilden är tyvärr för hårt komprimerad vid inläsning. Bilderna blir bäst på 1-3 meters håll, men den envisa sköldpaddan simmade ifrån mig hela tiden!
Mvh: Garbis H. Sarafian, Aneby.

En grej som är bra med den ifall du ska ta bilder under vatten är att den har ett sånt där uppfällbart sikte. Det är faktiskt riktigt användbart och något jag saknar på min Minolta Weathermatic.

Minolta

Hej. Jag funderade faktiskt på nämnda modell. Hur är den? Fungerar autofokusen bra? Har du några bilder att visa?

Jag håller på och flyttar och datorn har ännu inte blivit flyttad pga vi ändå inte har något nät. Men jag ska se ifall jag kan ladda upp nått under veckan=)

Jag hade inte glömt vad jag lovade=)

Jag tror den jag har heter weathermatic 35 dl, den är vanlig 35mm INTE APS. Två brännvidder 35 och 70 mm.
Autofokusen har inte varit några problem, den fixar inte lysrörsljus något vidare. Har inte provat att dyka med "på riktigt" så där har jag tyvärr ingen input.

Bilagor

• undervatten_samos_400.jpg
    undervatten_samos_400.jpg
    40.1 KB · Visningar: 7,705
Bilder med Konica Mermrid 35 mm, en i simhallen på ca 1,5 m djup o den andra i Medelhavet vid ön Psrimos på ca 4 m djup.
/Leif

Bilagor

• uvtestny.jpg
    uvtestny.jpg
    36.2 KB · Visningar: 7,348
chajo skrev:
Jag hade inte glömt vad jag lovade=)

Jag tror den jag har heter weathermatic 35 dl, den är vanlig 35mm INTE APS. Två brännvidder 35 och 70 mm.
Autofokusen har inte varit några problem, den fixar inte lysrörsljus något vidare. Har inte provat att dyka med "på riktigt" så där har jag tyvärr ingen input.

Just det min exempelbild är tagen på eftermiddagen i en pool på Samos.

Här är en till, Samos, eftermiddag, pool.

Bilagor

• undervatten_lotta_o_dan_400.jpg
    undervatten_lotta_o_dan_400.jpg
    30.6 KB · Visningar: 7,346
Den här tråden behöver väckas till liv igen nu när sommaren kommer!

Jag vill ha en billig analog UV-kamera! Har kollat efter Minolta Weathermatic 35 på ebay, men oftast skickar folk bara inom USA.. usch!

Finns det några andra alternativ? Jag skulle ju gärna ha en UV-mellanformater med 6x6 formatet.. någon nämnde det längre upp och jag undrar vad en sån kamera kan heta/finnas?

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar