Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Billig "superzoom"

Produkter
(logga in för att koppla)

Snajder

Aktiv medlem
Jag har tittat lite på en billig superzoom till min Pentax K-X, mest för att det är så praktiskt och smidigt att ha på resande fot.
Jag har annars ett Tamron 17-50 2.8 och ett Sigma 70-300 DG OS, två objektiv som jag tycker presterar bra men som sagt, om jag ska vandra runt kanske inte alltid 50mm räcker till och jag vill oftast inte bära med mig en väska med extra objektiv som jag får byta till i smutsiga miljöer.. Det jag ska fota kan vara allt från byggnader, folk, natur, osv. Allt vardagsaktigt med andra ord. Vill jag vara lite mer seriös tar jag med mig de andra objektiven.

Jag har tittat på både Sigmas och Tamrons 18-200 objektiv som är billiga, under 2000 och båda har blivit utsedda till årets optik av TIPA resp EISA, visserligen 2005.
Är det någon som har erfarenhet av dessa billiga superzoomar?

Medveten om att Sigmas med HSM eller Tamron/Pentax 18-250 lär vara mycket bättre men samtidigt dubbelt så dyra (minst). Denna tråden handlar alltså inte att om att ni ska säga "spara mer pengar och köp X" utan snarare köp inget eller köp X.

Satt i samma sits som Dig förut och valde mellan just 18-200 och 28-300 från Tamron till min Pentax K200D jag hade då, för mig var mera tele mera värt än mera vidvinkel så jag valde 28-300.an och ångrar mig inte en sekund, den sitter på 95% av tiden och tar också ca nästan alla mina bilder med gott resultat.

Den följde med när jag uppgraderade till en K-x i våras och häromdagen flyttade den över på min nyinskaffade K-5, enda gången den byts ut är för rena telefoton och då åker Tokina 400mm på.

Så det Du måste välja är vilket som är viktigast för Dig alltså fotar Du mest vidvinklel och inte så ofta behöver uppåt/över 200 välj 18-200, är Du som jag och behöver tele så välj 28-300, dyrare ja men värd varenda krona.

Nu blev detta en liten strykare på vad Du inte ville höra men kan inte hjälpas då båda dessa i mina ögon är billiga superzoomar och det var vad Du sökte info om!

Tack!
Det var ändå ett bra svar tyckte jag, lite av nackdelen att fråga på denna typen av forum (Fotosidan, minhembio, osv) är att om man frågar om en sak som passar min budget brukar 90% av alla svar bli typ "Spar mer pengar och köp det här istället". Syftet var att se om sigma/tamrons billiga 18-200 var något att ha överhuvudtaget.

Jag tror att vidvinkel kommer att vara bättre för mig så isåfall blir det 18-200, då återstår bara frågan vilket av dessa två som är bäst...

Superzoom får mig osökt att tänka på annat än 250-300 mm brännvidd. Det säljs förhållandevis billiga manuella zoomar typ 300-800 mm här och var. Huruvida de är nåt att ha kan jag inte uttala mig om.
Mvh/Gunte..

Tack!
Det var ändå ett bra svar tyckte jag, lite av nackdelen att fråga på denna typen av forum (Fotosidan, minhembio, osv) är att om man frågar om en sak som passar min budget brukar 90% av alla svar bli typ "Spar mer pengar och köp det här istället". Syftet var att se om sigma/tamrons billiga 18-200 var något att ha överhuvudtaget.

Jag tror att vidvinkel kommer att vara bättre för mig så isåfall blir det 18-200, då återstår bara frågan vilket av dessa två som är bäst...

Skulle satsa på Tamron av dessa men jag är ju partisk då jag har det redan men de Sigma linser jag kollat på har kännts plastigare än Tamron och jag gillar gedigna lite tunga gluggar och att den dessutom är en tusenlapp billigare gör ju inget ;-)

Superzoom får mig osökt att tänka på annat än 250-300 mm brännvidd. Det säljs förhållandevis billiga manuella zoomar typ 300-800 mm här och var. Huruvida de är nåt att ha kan jag inte uttala mig om.
Mvh/Gunte..

1) Jag beskrev i mitt inlägg vad jag var ute efter
2) Cyberphoto använder begreppet superzoom
3) det du beskriver bör ju anses som "supertele" eller? Vad jag är ute efter är alltså ett objektiv med stort zoomomfång, inte nödvändigtvis väldigt hög brännvidd..

1) Jag beskrev i mitt inlägg vad jag var ute efter
2) Cyberphoto använder begreppet superzoom
3) det du beskriver bör ju anses som "supertele" eller? Vad jag är ute efter är alltså ett objektiv med stort zoomomfång, inte nödvändigtvis väldigt hög brännvidd..

Ber om ursäkt,läste slarvigt..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar