Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

billig studio lösning?

Produkter
(logga in för att koppla)

fredda665

Aktiv medlem
Har ni några smarta tips hur man anlägger en "bond-studio" i hemmet? Min ekonomi tilåter typ inga inköp alls nu så jag funderar på om man kan testa med nån hyffsad lösning med saker man har i hemmet.
Om vi börjar med bakgrunden, skulle det fungera med ett vanligt vitt lakan eller nåt liknande?
Sen det knivigaste, belysningen. Jag har en sb800 men den kommer man ju inte så långt med men typ bygglampor och sånt kanske funkar?

Det måste ju finnas nån med en ekonomi studio i vardagsrummet här, eller?

tack//Fredda

Ett vanligt lakan är det många som har använt som bakgrund, så det bör funka.

När det gäller att använda sig av billiga 500W halogen-bygglampor eller fastljus rent generellt, så är det mera tveksamt ifall du kommer att bli särskilt nöjd. Man behöver använda ganska långa exponeringstider, och det blir snabbt väldigt svettigt för modellen. Normalt vill man ju dessutom använda softboxar, eller i nödfall paraply, men då måste det till adekvat fläktkylning för att det hela inte ska bli riskfyllt.

Ett alternativ kan istället vara att gå ihop med någon eller några andra intresserade på orten, och köpa ett studioblixt set tillsammans. Nuförtiden går det ju att hitta mycket bra och digitalanpassade kompletta set med ett par blixtar, stativ etc från 6-7.000 kr.

Min ekonomi är väl f.n. inte mycket bättre än din, men råkar du bo i Göteborg liksom jag, så kan vi kanske fixa till något här...

Jag kör med följande:

På kameran: En gammal manuell blixt med ledtal 42, ställbar effekt + diffusor

På ett stativ: Min nya fina Metz 48 med billig opisk slavtändare och ett silver-paraply

Exponeringskontroll sker helt manuellt, man får testa med bländare, ISO och effekt på de två blixtarna tills det lirar.

Funkar fint när man väl gafflat in exponeringen, har tagit några lyckade porträtt med dessa prylar.

Som bakgrund har jag haft lite olika tygskynken.

/ Jonas

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar