Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Billig "reppel" digitalkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tobbe.T

Aktiv medlem
Hallåja!

Lite halvudda fråga...e nämligen på jakt efter en dålig digitalkamera *skrattar*

Skämt åsido......vad jag söker är en digitalkamera i stil med det dom säljer på tex Claes ohlsson, Rusta, samt dierse leksaks affärer för ett par hundra...men vill inte köpa ngt även om det e billigt utan att helst hört ngn annans åsikt som provat skiten innan.

Många undrar säkert varför jag e på jakt efter ngt sånt...svaret är att jag sedan tidigare har en digitalkamera från tidernas begynnelse....en kamera som var bland de första som släpptes för ett antal år sedan...640x480 och typ 0.35 mpix tror jag den kan skryta med =)
Detta har dugit utmärkt för att publicera små bilder på nätet eller att maila till folk som minnesbilder från fester el likn, men den är alldeles för stor för att ha med i fickan...vad jag söker är ngt som är så litet som möjligt och får plats i fickan utan att vara klumpig eller tung.

Det jag söker är en kamera med vettig kvalite på bilderna, men ingen dyr kamera, just pga att det ska vara en slit och släng kamera...hamnar den i vattnet eller blir tappad så ska det inte vara ngt att gråta över.
Så inga förslag på att "men den här kameran är liten och smidig, och kostar bara..." utan e det ngn som provat dessa billiga "skitkameror" av alla dessa "hokus pokus" märken som finns, och fått fram ngt vettigt bildresultat så får ni gärna höra av er..(med vettigt bildresultat menar jag vad som kan tänkas vara bra för en kamera med tex 640x480 i upplösning, rena snappshots och minnesbilder alltså)

Kortfattat kan man säga att det jag är på jakt efter är digitalkamerans motsvarighet till engångs kameran man köper på statoil, dvs fixedfocus, ingen blixtautomatik utan en enkel blixt och en simpel sökare osv...

vill inte lägga ut pengar på en halvettig digitalkamera som e liten och smidig pga att jag inom en relativt snar framtid ska inhandla en 7i eller likn. Utan är just "slit-och-släng-ala-engångs-kamera" jag är på jakt efter.

/Tobbe
 
den här kan jag då rekomendera......har testat polarens som han köpte i tyskland, ev lite oskarp i ytterkanterna typ vinjettering men .....

http://www.scandinavianphoto.se/goto.asp?artnr=515305


visst ingen superkamera men man kan alltid ha den med sig.....problem dock, vid batteribyte så försvinner bilderna.

men billig som attans 625 riksdaler, nästan som en engångskamera :)

men den uppfyller inte dina krav har tyvärr bara 352x288 pixel
 
Jag förstår precis vad du menar Tobbe!

Min lösning på att altid kunna ha med en kamera, med "charmig" kvalité var en Communicam till min T68...
På något sätt väldigt befriande att bara kunna ta en sorts bilder, dåliga...! Att komma bort från mina ordinarie uppdrag och bara släppa loss....

Den är nog dyrare än vad du tänkte på, men det var en lösning som passade mig.

Jag har ett album med två bilder från den kameran, bilder som mest ska visa hur bilderna blir med den, det kommer fler framöver.

Lycka till i jakten!
 
Här är ett exempel från kameran som Rusta säljer för 299:-. Digitalkamerans svar på Holga.
 

Bilagor

  • oct06_22.jpg
    oct06_22.jpg
    42.6 KB · Visningar: 456

Similar threads

ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.