Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Billig radiosändare från Kaffebrus - erfarenheter?

Produkter
(logga in för att koppla)

gsol

Avslutat medlemskap
Hej,
Jag har av erfarenhet lärt mig att man oftast får vad man betalar för, men blev ändå bra sugen när jag såg det här på Kaffebrus.com:

http://www.kaffebrus.com/radiosandare-for-hot-shoe-blixt-386.html

500 spänn för sändare + mottagare - är det någon som har någon erfarenhet av den här billiga radiosändaren? Tänkte använda den med D80 och SB-600 för att kunna utlösa blixten trådlöst även utomhus. Inomhus fungerar det redan bra med att utlösa SB-600 med D80's inbyggda blixt. Det står i specifikationen att den ska ha 30 meters räckvidd vilket jag tvivlar på, men är det 10 meter i praktiken (utomhus) så är jag nöjd med det med tanke på priset.

Låt höra...

Jag tog min kaffebrusradiosändare med på ett jobb utan att ha testat den innan. Den avfyrade blixtarna var tredje nedtryck ungefär. Skit tycker jag.
Min trådutlösare funkar inte alls längre.
Reflexskärmen är kanonbra.
Mina erfarenheter.

Fick hem en sådan i förgår. Används med SB-600 samt D300. Min funkar iallafall på varje triggning än så länge. Har iof bara triggat mellan 40-60 gånger än så länge.
//Björn

Jag beställde en för någon vecka sedan, för använding med 400D + 430EX.

Har efter otaliga försök fortfarande inte fått den att fungera alls, förutom att de syncar ihop.

Har nu fått ok på att skicka tillbaka det till Kaffebrus för utbyte.
Får hoppas utbytesenheten fungerar bättre.

Även jag fick min förra veckan. Har försökt få sakerna att funka tillsammans med 40D och 430EX, dock utan framgång. De blixtrar lite på måfå, och ALLTID max styrka oavsett inställningar. Blir mao bara kritvita bilder. Kommer skicka tillbaka under nästa vecka...

Hoppas på bättre tur med ersättaren. :)

marten_p skrev:
Även jag fick min förra veckan. Har försökt få sakerna att funka tillsammans med 40D och 430EX, dock utan framgång. De blixtrar lite på måfå, och ALLTID max styrka oavsett inställningar. Blir mao bara kritvita bilder. Kommer skicka tillbaka under nästa vecka...

Hoppas på bättre tur med ersättaren. :)

Det verkar som att du inte insett att dessa (och de flesta andra) radiosändare INTE skickar några datasignaler mellan kameran och blixten. D.v.s. att den inte har någontiong med kamerans och blixtens inställnigar att göra och kan således inte heller påverka inställningarna.
Sändaren skickar en signal som får blixten att fyra av, inget mer. Kameran ställer du på manuellt och väljer själv tid och bländare enligt tycke och smak och även blixten ställs i manuellt läge där du själv väljer styrkan så att det blir som du vill.

Tack för alla svar, nu är jag säker på att det inte är en sån där radiosändare jag vill ha.

om man är sugen på en riktigt billig lösning så kan denna från hongkong vara en ide. har själv inhandlat en sådan och ja man får lite vad man betalar för så ingen instruktionsmanual och ibland triggar den inte men med tanke på priset på en hundring så kan jag ha överseende med det.

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.6201

Gustav Solberger skrev: Tack för alla svar, nu är jag säker på att det inte är en sån där radiosändare jag vill ha.
Jag har kört två stycken radiotrigger från kaffebrus, en som jag äger och en som sitter i den studio jag hyr. De har ALDRIG missat en synk, kanske beroende på att jag inte kör Cakon - vad vet jag.

Jag tycker att Du inte ska vara så snabb till omdöme baserat på andras misslyckanden. Kaffebrus radiotrigger är inte skit - annat än som SBS möjligen.

Däremot är de störningskänsliga. Radiomickar inom 500 meter stör och ger "spontan" triggning av blixtarna. Vet man var radiomicken finns, kan man be dem byta kanal, annars är det IR-synk som gäller - men de är också möjliga att SBSa.

Monty skrev:
Det verkar som att du inte insett att dessa (och de flesta andra) radiosändare INTE skickar några datasignaler mellan kameran och blixten. D.v.s. att den inte har någontiong med kamerans och blixtens inställnigar att göra och kan således inte heller påverka inställningarna.
Sändaren skickar en signal som får blixten att fyra av, inget mer. Kameran ställer du på manuellt och väljer själv tid och bländare enligt tycke och smak och även blixten ställs i manuellt läge där du själv väljer styrkan så att det blir som du vill.

Det erkänner jag gladeligen att jag missat. Tackar för det tipset! Har tidigare kört med kabel, och då funkar ju allt precis som vanligt. :)

Kan ändå inte påstå att jag är helt nöjd med produkten. Har själv en batterilucka som inte går att stänga när batteriet sitter i. Om jag med lite våld stänger luckan (den glappar ganska rejält, och luckan trillar av lätt) så verkar inte mottagaren få någon ström. Småjobbigt.

Har även suttit och testat lite på morgonen, och blixten löser ut långt ifrån alla gånger. Sen får den även för sig att fyra av blixtar på måfå ganska ofta.

Som jag skrev i tidigare inlägg, hoppas på bättre tur med ersättaren. Har handlat mycket från kaffebrus tidigare, och är nöjd med det mesta de levererat.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto