ANNONS
Annons

Billig nybörjarkamera, fisk och folk

Produkter
(logga in för att koppla)

WhyRed

Medlem
Jag har en Canon Ixus 60 idag och tar jag i allt vad jag kan och ställer in allt som går manuellt så får jag foton som fungerar för facebook, annonser m.m. men knappast något konstnärligt som man ramar in. Jag fotograferar mina fiskar och räkor, 1-2 cm stora, är nyfiken på macro, och vill kunna det som inte går med min kompakt - fotografera vänner, barnen, djuren inomhus. Mest är det tanken att få räkbilderna att gå från dokumenterande annonsfoton till något man vill rama in.

Jag har dålig ekonomi och får spara ihop till en kamera över lite tid, så en maxsumma är svår att sätta - det handlar ju om hur länge man väntar. Säg optimalt runt 1000kr, men 2k lär kunna lösas. Tanken är att hitta något begagnat, börja med nån makrolins och sedan över tid spara ihop till mer tillbehör och uppgraderingar. Det måste dock vara digital kamera. Är det ruggigt kul och visar sig bli ett stort intresse så kan jag tänka mig att börja uppgradera kamerahus m.m. så därför funderar jag på om det är möjligt att hitta en canon direkt så kan jag återanvända samma tillbehör även om jag köper nytt hus.

Finns det något nybörjarkamera som ändå är rolig att leka med och fungerar till ändamålet, men gammal nog att vara billig?

Att få ett digitalt kamerahus med ett riktigt makroobjektiv som fungerar för akvariebilder är nästan omöjligt för 1000kr.

Jag spanade lite snabbt på köp/sälj och hittade dessa runt budget:

Pentax K10 - 1000kr
Helt ok kamera, finns mängder med billiga manuella objektiv. letar man kan man snubbla över ett ok begagnat objektiv (eventuellt plus mellanringar) för makro eller nära makro för runt 300-500kr.
http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=219717

Canon 30D - 1000kr
Det billigaste alternativet för kameran är nog ett begagnat 50mm F1.8 och en mellanring vilket bör gå för runt 600kr och uppåt.
http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=219325

Pentax Ist DL - 500kr
Något äldre än de andra men halva priset och enda alternativet som faktiskt klarar budget på 1000kr. Med den medföljande M42-adaptern hittar du lätt ett gammalt manuellt makroobjektiv eller objektiv plus mellanringar för 500kr.
http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=218556

Jag förstår helt klart problemet, men det är ju då kompromisserna får till och att veta vad man kan dra ner på utan att bli helt besviken är svårt som nybörjare. Tack för dina tips, jag ska läsa på lite om de olika.

Med Ist DL och en manuell setup går det halt klart att få ett bra resultat, galet bra för att kosta under 1000kr.

Lägg till mellanringar:
http://www.tradera.com/item/341692/...for-pentax-kamera-k10d-k20d-k100d-k110d-k200d

Och ett gammalt ryskt objektiv:
http://www.tradera.com/item/302000/205506221/helios-44-2-2-58-mounting-groove-m42

Och du kan nå upp till detta med träning:
http://upload.wikimedia.org/wikiped...JPG/1024px-Beaded_Sea_Anenome_with_shrimp.JPG

http://forum.mflenses.com/helios-44-2-macro-shots-t63172.html

Fast det är väl K-bajonett på makrotuberna och M42 på objektivet, så något måste in där emellan.

Ytterligare en grej som kan komma till användning är en reverseringsring, så du kör objektivet "baklänges", det är ett billigt sätt att förvandla vanliga objektiv för makrofotografering.

--

Annars, det går att göra ruskigt bra saker med en digital kompakt-kamera också. Har du exempel på bilder där du är idag, och på bilder där du skulle vilja vara? Mycket går att göra med ljus och kunskap.

Ta med din ixus 60 och en räka till en duktig fotograf, så ska du få se att det går att ta "konstnärliga bilder som går att rama in" med den kamera som du redan har. Det du kan behöva komplettera med är ett litet stativ, en skrivbordslampa och några vita/svarta pappersark för att kunna ljussätta på ett bra sätt.

Dyrare kameror gör det enklare och snabbare att arbeta med stora och rörliga motiv. Men för små stilleben duger en ixus 60 utmärkt.

VisualD, jättefina bilder och intressant. Jag måste googla lite för att förstå vad du tipsade om bara ;)

Det är väl tänkvärt det ni säger, och visst känns det lite "i tiden" att ersätta träning med teknik. Men om jag belyser, ställer in kameran och använder stativ och ändå blir nja över 1 bild på 500 så undrar jag om verkligen min kamera kan klara så mycket mer, om det är mest mig det hänger på? Eller när jag försökt fotografera en Boraras Brigittae och en Boraras Merah och det inte går att se skillnad på de två suddiga röda strecken oavsett hur mycket ljus jag krämar på eller mängden bilder jag tar.

Om jag investerar i en riktig dunderbra lampa, köper en skrivbordslampa eller liknande att sätta den i, byter min rispåse mot ett riktigt stativ och övar/pluggar, är det verkligen realistiskt att få fina resultat inom säg ett år? Om jag istället två eller fyrdubblar utgiften och väljer ett av ovanstående kameraalternativ, kombinerar med övning och studier, får jag inte ett stort försprång och mycket lättare att uppleva att jag kommer någon vart?

För ett par år sedan jobbade jag som attans med samma kamera och ville åstadkomma något. Jag fick en del riktigt fina bilder men när jag jämför med bekanta som bara klickar på autofunktionen på sina dyra kameror så blir jag lite nedslagen. Men jag kan absolut gå med på att det även har med mig att göra.

Ska försöka få upp några bilder senare, de finns hemma i datorn.

Ta med din ixus 60 och en räka till en duktig fotograf, så ska du få se att det går att ta "konstnärliga bilder som går att rama in" med den kamera som du redan har. Det du kan behöva komplettera med är ett litet stativ, en skrivbordslampa och några vita/svarta pappersark för att kunna ljussätta på ett bra sätt.

Dyrare kameror gör det enklare och snabbare att arbeta med stora och rörliga motiv. Men för små stilleben duger en ixus 60 utmärkt.
Dock är akvariefoto knappast stilleben, snarare liknande actionfoto i makroformat.

Precis det som du beskriver var mitt problem för akvariefoto med kompakt. Största problemet med dessa kompakter for akvariefoto är inte bildkvaliteten, utan handhavandet.
Autofokusen fungerar dåligt med vatten och glas i vägen och utan direktkontroller för manuell fokus blir det lätt en pina.
Eftersom de dessutom är utformade för att användas med automatik på så gott som allt är det jobbigt att experimetera sig fram till bra inställningar och akvariumläget på min gamla kompakt är skrattretande, ingenjören som snickrade ihop det kan inte ha sett ett akvarium.
Att man dessutom kan bygga ut ett system och framförallt med blixtar för akvariefoto gör det hela mycket mer utvecklande.Men krämar man på med ljus på annat sätt klarar man sig utan blixt.

Dessa var huvudanledningarna varför jag gick över till systemkamera och inte bildkvaliteten i sig. Ironiskt nog fotar jag knappt akvarier nu.

En bild jag tagit med på mina Altolamprologus med en nyare Pentax (spelar inte så stor roll i fallet), en 70-200mm zoom och en billig blixt.

Bilagor

• _IGP4911.jpg
    _IGP4911.jpg
    86 KB · Visningar: 40

Med ISO 3200, hur väl fungerar den inomhus och i halvdan belysning? För där behöver min ixus ändå kompletteras.

Med manuell setup skriver du, utan af då? Finns det inte objektiv att få tag på där sånt fungerar, om jag senare skrapar ihop mer pengar? Såg annonsen du tänkte på, där ingick m42 adapter.

Går det att ha lösa blixtar till den? Är det öh nåt man kan uppgradera efterhand? Rekommenderar ni pentax som budgetgrejer överlag?

Allt är relativt men det går, men förvänta dig inga mirakel. Det blir en kompromiss med en så liten buget. I akvarierna kan nog hålla ner ISO med ett så ljusstarkt objektiv, inomhus är svårt att svara på då det beror på vad, var och hur man vill fota.

Lägger du till en blixt framöver kan du studsa den i taket eller liknande för ett naturligt ljus.

Många gillar de gamla CCD-sensorenas färghantering bättre än moderna CMOS som de flesta har idag. Här har du en som fotat med exakt samma setup i bra ljus: https://www.flickr.com/photos/fortinbras/sets/72157608030315418/

Max ISO är däremot rätt fruktansvärd med CCD: http://www.pentaxforums.com/forums/...ax-high-iso-gallery-post-here.html#post645821

Du får ha ljusstarka objektiv som kompensation, dvs så lågt F-tal som möjligt.

Det objektivet har ingen automatik alls, men for akvariefoto är det ändå bra att lära sig fotogrunderna. Det finns mängder med nya och gamla objektiv med AF som fungerar. *ist DL har dock inga kontakter för de objektiv med inbyggd motor, men dessa är dyrare och du kommer nog uppgradera huset före du köper ett sådant.

Jag fotar själv med Pentax och är nog lite partisk men det finns tusentals objektiv med K-fattning (som kameran har) och M42 (adaptern) att hitta för under hundringen på allt från loppisar till internet. Det farliga är att man snabbt får för många som ligger och dammar. ;)

Om detta är något som låter bra för dig är det bara du som kan svara på, men för under 1000-lappen tror jag inte man kommer mycket längre än så här. Någon annan på forumet som vill flika in?

De inbyggda blixtarna kan aldrig gå i taket va?

Jag VILL gärna lära mig, och det tekniska är del i det som känns kul nu. Gick två år fotokurs på gymnasiet för hundra år sedan och då var allt manuellt. Spännande, tack för all input, ni har verkligen varit hjälpsamma och trevliga här! Ska klura lite på om jag inte ska ta och hoppa på detta, eller om jag ska försöka få ihop mer på engång.

Då så, då lär det inte vara så skrämmande med manuellt heller. :)
Grunderna är egentligen så enkla i fotografering, men med ett oändligt djup.

Du lär inte förlora mycket på att sälja grejerna heller om du vill uppgradera. Marknaden för de manuella gamla objektiven rusar uppåt tack vare alla spegellösa kameror med adapters och retrotrenden. Mellanringar är lätta att bli av med för runt 50-130kr. Kameran kan däremot vara lite bökigare att bli av med, men till ett tillräckligt lågt pris bör någon nappa.

Höjer men budgeten till ca 1500-2000kr blir utbudet av kamerahus inom budget betydligt större.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar