Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Billig macrolösning för min 7D

Produkter
(logga in för att koppla)

highone

Medlem
Jag har nu tagit ett par bilder med min underbara 7D och använder mig av min Tokina 24-200.

Förra sommaren så fotograferade jag med en Dimage 7i och kunde ta grymma fjärilsbilder med macro, på Dimagen fanns det en knapp vid "objektivet" som man kunde slå på/av macro med.

Jag har kollat in en del macroobjektiv till min 7D men i sann nybörjarstil så vet jag inte hur man ska använda dessa macroobjektiv då de verkar sakna någon motsvarighet till knappen jag nämnde ovan. Är macro inget som behöver aktiveras på dessa objektiv?

Då min plånbok är extremt tunn nu över sommarn (student, yadda yadda) så har jag börjar kolla in de där macro-linserna som man kan skruva på objektiven, typ som uv-filter. Är dessa nåt att ha?
Jag får snart hem en normal, 50mm 1.7, är det värt att skruva på en sån macrolins på detta?

Har sökt på forumen men hittar ingen bra tråd för mina frågor, kanske kan ni hjälpa mig?

Ojoj vilka nybörjarfrågor :)
 
Cosina, Vivitar eller Soligor 100mm f/3,5 Macro är skarp och kostar 1700-1800kr ny.

/Pontus
 
Hej Niclas

Jag har en mängd bilder som jag plåtat med mitt 50mm f/1,4 och 70-210mm med Hoya close-up linser.
Jag tycker att det funkar mycket bra med tanke på vad de kostade. Jag betalade 580 kr för tre stycken linser. (1 set) +1, +2 och +4. Man kan sätta ihop dem efter behag. jag har satt ihop alla 3 (+7) och då krävs att du har liten bländare (högt bländartal)för att få någon skärpa som är bra. Jag kommer på sikt att skaffa mig ett Sigma 150mm f/2,8 Macro, men det får bli till nästa säsong. Jag har några macro bilder här på FS som du kan titta på om du vill.

mvh/Ove
 
Tack för svaren! Det lutar åt att köpa hoya close-up linser, så jag klarar mig över sommaren. Senare kanske jag ska kolla in de objektiven som nämnts ovan.
 
Denna plåtade jag med 55/1.8 och en +4 lins.
 

Bilagor

  • smörblomma400.jpg
    smörblomma400.jpg
    44.8 KB · Visningar: 250
Jag har bara Sony W1. Till den passar inga försättningslinser. Borde man inte kunna göra ett rör som man trär över objektivet och på det röret gängar man på försättningsliserna?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.