Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Billig extern CD-brännare - köpråd.

Produkter
(logga in för att koppla)

Jalong

Aktiv medlem
Vill ha en extern CD-brännare att bränna in bland annat mina bilder på, men kan just ingenting om sådana prylar. Om man utgår från att man får vad man betalar för, vad får jag då inte om jag köper en av de billigaste?

Såg t.ex. på http://shop.dabus.se/ Iomega CD-RW, 52x, extern USB2, (52x24x25x) för 872 kr med moms. Låter lockande, men misstänkt billigt. Vad ska en sådan här pryl kosta? Antar att RW står för rewriteable vilket jag vill ha. Hastigheten spelar ingen roll, men jag vill inte att den brända skivan ska riskera bli defekt. Är detta en utpräglad risk med billiga brännare? Vad annat kan jag tänkas behöva ångra om jag köper den här? Tacksam för råd.

/Svante

Har du funderat på en dvd-brännare istället. De är numera billiga, och en dvd rymmer bra mycket mer än en cd (ca 5 gånger mer). Tar du mycket bilder och sparar dem i tiff, är en dvd-brännare förmodligen vettigare. Aftonbladet testade dvd-brännare för en dryg vecka sedan.

Tack för svaren!

Ska fundera på DVD, men hade egentligen inte så mycket att bränna. Ville mest bara ha tillgång till brännare och göra lite säkerhetskopior och så. Dessutom är det tänkt att jag ska leva på studiemedel i vår och behöver vända på slantarna, så om Iomega-brännaren är ok tar jag nog den eller något annat i samma prisklass.

Hej Svante

Inget fel på en cd-brännare. Men innan du slår till, tänk på att skillnaden i pris börjar bli väldigt liten. Jag köpte en dvd-brännare för ett par veckor sedan för ca 1500:-. Och även om du inte har mycket att bränna nu, kan det snabbt ändras (=öka).

Tänk på att en fördel med cd gentemot dvd är riskspridningen - inte lika många ägg i samma korg. Även om man naturligtvis bränner dubbla kopior så kan man ju aldrig vara helt garanterad.

Man kan ju iofs bränna cd med en dvd-brännare också, så det är ju absolut ingen nackdel att köpa själva apparaturen.

Bent C. skrev:
...tänk på att skillnaden i pris börjar bli väldigt liten. Jag köpte en dvd-brännare för ett par veckor sedan för ca 1500:-. Och även om du inte har mycket att bränna nu, kan det snabbt ändras (=öka).

Kanske inte så snabbt ändå, och pengarna känns extra värdefulla för mig just nu eftersom jag ska studera. Men förstår vad du menar.

jimh skrev:
Tänk på att en fördel med cd gentemot dvd är riskspridningen - inte lika många ägg i samma korg. Även om man naturligtvis bränner dubbla kopior så kan man ju aldrig vara helt garanterad.

Bra tanke.

Själv ska jag uppgradera min burk och det blir DVD brännare i nästa. Nu när jag börjat scannat dia inser jag att varje rulle tar ung 2GB i storlek, det blir väldigt många cd för att ha en backup då....

Har tonvis med dia, men ett dia är ju en backup i sig självt, och jag kommer nog att bara skanna en bråkdel av det jag har. Lär i vilket fall inte ha tid att skanna mer innan jag studerat klart.

Det mest lockande alternativet till det absolut billigaste tycker jag verkar vara en Apacer Disc Steno CP100 bärbar CD-brännare med kortläsare som diskuteras i den här tråden. Kan tänka mig att det blir en del resande med digitalkamera i framtiden. Men samtidigt skulle jag inte ha så stort behov av kombinationen just för stunden. Och det kanske kommer en bättre pryl så småningom med DVD-brännare istället för CD? Verkar ju bli problem om man ska bränna minneskort som har större minne än dagens CD.

ANNONS