Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

billig DSLR eller dyr kompakt,vilken ska jag välja?

Produkter
(logga in för att koppla)

vintage2

Medlem
hej.jag står inför att skaffa mig en ny digitalkamera, har en gammal (olympus mju..nåt 3 mpixel)har tittat på olympus e-420 kit och panasonic lx-3 och i viss mån också panasonic tz7 .jag vill ha allt i en kamera, BRA bildresultat, zoom , storlek( hyfsat liten,så att den inte ligger kvar hemma alltid) helst RAW, men ju mer jag kollat runt och läst alla recensioner i princip iaf, så förstår man ju att alla kameror är kompromisser. behöver råd och hjälp att komma fram till ett bra beslut.känns som vilken jag än väljer så missar jag nåt"gott"som nån av de andra har. tackar på förhand
 
hej.jag står inför att skaffa mig en ny digitalkamera, har en gammal (olympus mju..nåt 3 mpixel)har tittat på olympus e-420 kit och panasonic lx-3 och i viss mån också panasonic tz7 .jag vill ha allt i en kamera, BRA bildresultat, zoom , storlek( hyfsat liten,så att den inte ligger kvar hemma alltid) helst RAW, men ju mer jag kollat runt och läst alla recensioner i princip iaf, så förstår man ju att alla kameror är kompromisser. behöver råd och hjälp att komma fram till ett bra beslut.känns som vilken jag än väljer så missar jag nåt"gott"som nån av de andra har. tackar på förhand


Frågan om den kommer stanna hemma eller inte när du går ut ska du nog låta vara ledande, för en kamera kan vara hur bra som helst men fortfarande värdelös om den stannar hemma.

I praktiken kan man väl reducera frågan till om du kan tänka dig att ha kameran i väskan istället för i fickan för det är nog den situation du står inför. För någon som bär väska med sig för det mästa så är ju saken biff men för någon som inta har den vanan krävs det ju en omställning att börja med system isf.
 
Jag hade satsat på en billig systemkamera, men det beror som sagt på vilken storlek den får vara i.

En kompakt är visserligen lättare att ta med sig men en systemkamera är snabbare och, för det mesta, lättare att använda.

Tittar du på kompaktkamera så blir de ju relativt dyra om du ska få riktigt bra kamera med bra optik och bildkvalitet.

Alternativt är en av de nya små systemkamerorna men de är inte jättebilliga, jag vet inte vad du vill lägga ut.

Olympus har ganska nyligen släppt sin Olympus EP-1 som är väldigt liten.

http://www.dpreview.com/reviews/olympusep1/

Panasonic har även dem kameror i samma klass men med mer modern design (och något större).
 
Om du tror att du kommer att investera i fler objektiv än kitgluggen - go DSLR. Om det är ett engångsinköp tycker jag att man lika gärna kan köpa en bra kompaktkamera. Kameran i sig är väl inte det "häftiga" med en DSLR, det alla fina gluggar man kan montera. Det är inte kameran som ger bra bilder, det är objektiven, generellt sett. Tycker jag i alla fall.
 
Det är inte kameran som ger bra bilder, det är objektiven, generellt sett. Tycker jag i alla fall.
Det tycker inte jag. De flesta kompaktkameror har så fånigt små sensorer att det är betydligt mer begränsande än ett dåligt objektiv på en systemkamera. Vilken billig systemkamera som helst med kitobjektiv ger vansinnigt mycket bättre bildkvalitet än de dyraste kompaktkamerorna, i alla fall om vi bortser från de allra senaste med betydligt större sensorer.
 
har tittat runt ännu mer på nätet nu, och kan inte säga att det blir lättare.lx3 an lockar med sin kompakthet,ljusstarka objektiv, bildstabiliserng,fina färger. men å andra sidan har man med E-420 an mer att växa med, kan ju komplettera med andra objektiv i framtiden.har fått bra priser på båda 4300 och 3995 :- lx3 resp 420 . jag är väldigt kluven.( går på en del konserter, och då släpper dom nog inte in mig med dslr.en ) det lutar lite mot lx3 an just nu!??????
 
Det tycker inte jag. De flesta kompaktkameror har så fånigt små sensorer att det är betydligt mer begränsande än ett dåligt objektiv på en systemkamera. Vilken billig systemkamera som helst med kitobjektiv ger vansinnigt mycket bättre bildkvalitet än de dyraste kompaktkamerorna, i alla fall om vi bortser från de allra senaste med betydligt större sensorer.

Word. Dessutom är snabbheten och säkerheten i AF fortfarande överlägsen i en DSLR. Storleken är som sagts enda anledningen till att välja en kompakt, särskilt om man vill ha stort zoomomfång i litet format.
 
Word. Dessutom är snabbheten och säkerheten i AF fortfarande överlägsen i en DSLR. Storleken är som sagts enda anledningen till att välja en kompakt, särskilt om man vill ha stort zoomomfång i litet format.

Excel. Jag skulle säga att den där enda anledningen är den enda viktiga som spelar roll.
Båda DSLR & kompaktkameror tar tillräckligt bra bilder om man inte är fotoinsatt tycker jag.

Men det som jag brukar fråga är:
  • Har du sett en Systemkamera?
  • Hur ofta kommer du att ha med dig Systemkameran(på stranden, på stan med kompisar, på konsert, i affären, i utlandet)?
  • Tror du att det kommer hända att du vill ta bilder vid de tillfällen du inte har med dig din systemkamera?
    Svarar man "Nej", eller "ja, ibland och då är det inte är viktiga bilder", kan man köpa en systemkamera.
    Svarar man "ja, självklart och inte vill bomma de bilderna skaffar man två kameror eller bara en kompakt."
 
Både och, kanske?

En billig kompakt för under 1000:- kanske duger till de snapshot man annars skulle missat? Den kan man alltid ha med sig, men grabba sin DSLR när man vet i förväg att något intressant väntar. Har man stram budget går ju båda att köpa begagnat.

Per.
 
Excel. Jag skulle säga att den där enda anledningen är den enda viktiga som spelar roll.
Båda DSLR & kompaktkameror tar tillräckligt bra bilder om man inte är fotoinsatt tycker jag.

Excel, kul, dagens fniss.

Hur som helst, definitionen av tillräckligt bra bilder är ju ytterligt subjektiv och handlar väl bara inte om hur insatt man är. Mitt favvotjat: fler och fler barnfamiljer väljer ju en enkel DSLR för att man vill ha den kvalitet som bara DSLR:erna ger och tar omaket att ha den slängd över axeln i tid och otid. Dessutom är ju fortfarande kompakter så pass långsamma att man missar många bilder DSLR:en klarar. Detta med reservation för de allra senaste snabba kompakterna som Nikon S620 eller vad den heter, men jag vill se det innan jag tror på det.

Se t ex Dpreviews testbilder från Ricoh GR Digital III, med listpris 6995 på Cyberphoto!!! En del bilder är inte bra för att uttrycka det milt. För 7000 spänn!

Men jag håller med om att en tagen bild är bättre än en otagen, och för trådskaparen verkar ju smidighet vara så pass avgörande att en kompakt kanske är lösningen. Annars har väl de flesta av oss gamla systemare en kompakt som komplement (fast jag har förlagt min...).
 
Trots att jag har ett par kompakter så brukar jag försöka släpa med mig systemkameran. Anledningen är att det helt enkelt inte blir bra bilder med kompakter (i och för sig en smaksak).

Så får man anpassa lite. Man får ha en stor rygga där nästan allt får plats och en mindre väska där man kan få med systemkameran med avskruvat BG och ett platt objektiv.

Sen är det lite vilket humör man är på också...

lm
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.