Advertisement

Annons

Billig digital retrokamera!

Produkter
(logga in för att koppla)

HannesNikon

Aktiv medlem
Tjena!

Tänkte köpa en billig och dålig digitalkamera som har retrolook. Tanken bakom kameraköpet är att jag vill utmana mig själv och försöka ta bra bilder med en dålig kamera. Jag har inga krav på zoom, bildkvalitet, ljusstyrka eller inställningar. Bara den är billig och ser retro ut. Någon slags sökare vore att föredra. Jag kan max betala 500 kr för den.

/Hannes


EDIT: Fick inspiration från den här videon. Inte för att jag är någon "Pro Photographer", men det vore kul att testa.
 
Skippar du kravet på retrolook kan du bara köpa något skräp på begmarknaden. Eller ta din mobilkamera.
 
problemet blir nog att dom första digitala kamerorna som kom gjorde allt dom kunde för att se futuristiska och nya ut.
men det finns MÅNGA gamla digitalare som är RIKTIGT dåliga, jag lovar.....
 
problemet blir nog att dom första digitala kamerorna som kom gjorde allt dom kunde för att se futuristiska och nya ut.
men det finns MÅNGA gamla digitalare som är RIKTIGT dåliga, jag lovar.....

Fast nu när man kan göra billiga made in china delar så borde väl någon ha gjort en billig digitalretro kamera, tror jag?!

Digitalt har funnits i tio år och är billigare än någonsin.
 
Eller så köper man en liten digital kompakt på Blocket för nån hundring och letar rätt på en lagom snajsig 35mm kamera, gärna med mätsökare och skohornar in digitalen i...
Bort med glaset i linsen och dit med ett UV....

Har en Agfa Super Silette mitt framför näsan som skulle kunna agera "retrolook"
 
Jo, jag har funderat på det med. Har en gammal instamatic liggandes här hemma, funderar på ett hemmabygge...

(den är väl inte värd något?! har ingen koll på gamla kameror och värden)
 
Jo, jag har funderat på det med. Har en gammal instamatic liggandes här hemma, funderar på ett hemmabygge...

(den är väl inte värd något?! har ingen koll på gamla kameror och värden)

Problemen med hemmabyggen är många, åtminstone om du tänkt göra annat än att ta skalet från en gammal kamera och klistra på den digitala.

Exempelvis ger en 35mm-optik en bildvinkel motsvarande ca 200mm med en genomsnittlig digitalkompaktsensor.
 
Jo det är klart. Funderar på en sån här, verkar vara väldigt dålig. Kommer nog att göra den lite mer retro! När jag har slutfört projektet så kommer bilder upp här i tråden!
Kommer nog att göra en lucka framför skärmen och ta sökaren från min instamatic och tejpa dit.

Återkommer... /Hannes
 
Problemen med hemmabyggen är många, åtminstone om du tänkt göra annat än att ta skalet från en gammal kamera och klistra på den digitala.

Exempelvis ger en 35mm-optik en bildvinkel motsvarande ca 200mm med en genomsnittlig digitalkompaktsensor.

35mm kamera syftade här på småbildsformatet, kanske skulle jag ha skrivit 135 istället.
Man använder optiken i kompakten och river ur bländare, slutare och allt glas utom UV- filtret som får agera "täcklock"
Det blir lite som ett undervattenshus fastän tidskapsel mer då...
 
35mm kamera syftade här på småbildsformatet, kanske skulle jag ha skrivit 135 istället.
Man använder optiken i kompakten och river ur bländare, slutare och allt glas utom UV- filtret som får agera "täcklock"
Det blir lite som ett undervattenshus fastän tidskapsel mer då...

Ah, ja, det skulle man kunna komma undan med om man bara lyckas fixa så man kommer åt på-knappen och avtryckaren.
 
jag har en sån här, det kanske vore något:
2011-03-16-12-06-05-875b.jpg
(en av Minox digital classic-varianter, inte riktigt säker på vilken iteration det faktiskt är)

dåliga bilder? check
retrolook? trippelcheck*
billig? nja... kanske går att hitta på ebay till hyfsat pris?


* bästa (och iofs förmodligen enda) nördpryl-som-funkar-som-raggningsattiralj jag haft sen min nokia 8810 way back in -99
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.