Annons

billig=bra scanner för dia?

Produkter
(logga in för att koppla)

pul

Aktiv medlem
Alltså, jag har 2000kr...inte mer...att lägga på en scanner och jag VILL kunna scanna diabilder.
Vad för sort ska man titta efter?
Microtek har ju en för 1900 och den har ju fått blandade betyg måste jag säga...sen har ju epson några och canon...fast de är flatbed scanners och då är ju frågan hur kvalitet blir i jämförelse med microtek när det gäller dia

t.ex. Epson Flatbäddskanner Perfection 1660 Photo
kostar 1900 den med...

Någon som vet??

nja, de jag tittat på är ju nya då...
hurså? har du nån bra begagnad till salu?
modell? pris?

För under 2000 kr borde du lätt hitta en Minolta Scan Dual II eller liknande till salu. Jag ser att det finns en bland radannonserna för 1800 kr just nu.

Jag har faktiskt en sån liggande, men hinner inte hålla på med några affärer innan semestern. Men 1800 kr tycker jag är ett hyggligt pris, den skulle jag titta närmare på.

Dom testade lite scanners i tidningen ljud och bilds senaste nummmer, det verkar som pappersbilder blir ok men dom har svårare att ta negativ. Epson 3200 var tror jag bäst.
I nästa nummer skull dom testa dyrare scanners.
Går själv i bytartankar men vet inte vad som är lämpligt, cannon har en med repborttagningsfunktion och usb 2 för 1800:-
den verkar ok annnars är det säkert som Jim säger
Alla pratar om att det är mycket jobb efter inscanning dam/rep vet ej....;-)

ja det är min erfarenhet också...att man måste fixa till i photoshop efteråt...men det kan jag ta, så länge det räcker med "auto levels" och liknande...det är när det är oskarpt eller fel färger totalt som jag slår bakut.

såg också canons modell för 1800...kanske blir den...

Det är ännu mer jobb med damm och repor i ett mörkrum... retuchering fixar man ju lätt i ph. Men det blir ju sämre kvalite.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar