ANNONS
Annons

Billig blixt för nybörjare!

Produkter
(logga in för att koppla)

Bratbasher

Aktiv medlem
Tjena!

Jag är en förvirrad liten hobby"fotograf" som tänkte köpa min första blixt. Jag är student=har väldigt lite pengar.

Nu till frågan. Vad tycker ni är mest värt en speedlite 380ex begagnad (får anta att den är i dugligt skick) för 900 kr eller en ny Dörr DAF42/480 Ultra för 1500 kr, eller kanske en Sunpak PZ42X också den för 900 kr begagnad.

Jag har en Canon 400d med diverse objektiv. Ska fota en kompis snart (lite mer seriöst än vanligt). Andra förslag är självklart välkomna så som nytt vs beg och så vidare!

Tack på förhand för all hjälp!

Köp en blixt från canon, och helst en som går att vinkla uppåt och åt sidan, en 430 EX är att rekommendera. Sunpak, nissin och andra icke-canon märken bör du undvika för att få jämn kvalitet på exponering med blixt.

Du kan nog hitta en 430EX till bra pris begagnad.

Har en kompis som just köpte en 430EX på blocket för 300 spänn. Men något säger mig att han hade lite tur. Jag använder samma blixt löst till min Nikon och jag tycker det är en riktigt bra blixt även om modellen har några år på nacken.

Köp en blixt från canon, och helst en som går att vinkla uppåt och åt sidan, en 430 EX är att rekommendera. Sunpak, nissin och andra icke-canon märken bör du undvika för att få jämn kvalitet på exponering med blixt.

Du kan nog hitta en 430EX till bra pris begagnad.

Jag har använt en Sigma 500 DG ST till alla mina Canonkameror (300, 300D, 350D och 30D) utan problem. Den är mycket kraftigare än 430EX och kostar mindre. Den går att vrida och tilta lika bra som Canon originalblixtarna. Mycket prisvärd!
/Anders G

Jag har iof aldrig testat Canons egna blixtar, men kör med en Dörr DAF42/480 Ultra och måste säga att jag är sjukt nöjd med den.

Har en kompis som just köpte en 430EX på blocket för 300 spänn. Men något säger mig att han hade lite tur. Jag använder samma blixt löst till min Nikon och jag tycker det är en riktigt bra blixt även om modellen har några år på nacken.

Herrejävlar ja, han hade sjuhelvetes tur! Själv köpte jag en 430EX II för ca en månad sedan, om ens det. Fick ge 2000+frakt. Nu förra veckan hittade jag en 580EX II för 2500+frakt, fan :( Kan dock rekommendera 430EX II starkt, vet inte hur mark 1 är, men det är nog ingen större skillnad. Jag är riktigt nöjd, med batterigrepp sitter den hur bra som helst! :)

Herrejävlar ja, han hade sjuhelvetes tur! Själv köpte jag en 430EX II för ca en månad sedan, om ens det. Fick ge 2000+frakt. Nu förra veckan hittade jag en 580EX II för 2500+frakt, fan :( Kan dock rekommendera 430EX II starkt, vet inte hur mark 1 är, men det är nog ingen större skillnad. Jag är riktigt nöjd, med batterigrepp sitter den hur bra som helst! :)

Haha, nu insåg jag. 430EZ står det ju för fasen. Sorry! Så bra var inte dealen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar