Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Billg blixtlösning

Produkter
(logga in för att koppla)

callekula

Aktiv medlem
jag har tänkt skaffa mig lite portabla blixtar för att ljussätta actionbilder ute på fält. Jag har tänkt skaffa mig Pocket Wizards att utgå med. Finns det starka billiga blixtar med ordentliga batteritider billigt? För visst måste jag inte ha dyra Elichrome eller Canon blixtar för att skjuta trådlöst med Pocket Wizard?

Nå hur har ni gjort?

Mvh,

Jag har exakt samma fråga! MEN min budget är inge vidare då jag bara är 15. Men jag skulle vilja ha en blixt (vad som helst billigt och stark) sen så vill jag kunna ha den t.ex under ett hopp eller något sånt så man får ljuskällan från en annan possition än vad jag själv befinner mig på. Funkar det att köra med bara vanlig radiosändare ist för en dyr pocket wizard?

//Tobias

Du kan synka vilka blixtar som helst med ett par PocketWizard. Gamla stavblixtar kan du hitta billigt och det är helt ok tryck i dom. Sunpak är poppis.
Bäst är det om dom har inbyggd PC-kontakt och slavtändare så slipper du en massa adaptrar.

Om budgeten tryter så kan Elinchroms radiosynkar vara ett bra alternativ. Betydligt billigare än PW mwn dyrare än kinasändarna.

Stiffneck skrev:
Du kan synka vilka blixtar som helst med ett par PocketWizard. Gamla stavblixtar kan du hitta billigt och det är helt ok tryck i dom. Sunpak är poppis.
Bäst är det om dom har inbyggd PC-kontakt och slavtändare så slipper du en massa adaptrar.

Om budgeten tryter så kan Elinchroms radiosynkar vara ett bra alternativ. Betydligt billigare än PW mwn dyrare än kinasändarna.
okej men vart kan man hitta dessa saker?

Jag kör med Elincrom Skyport Universal http://www.cyberphoto.se/info.php?article=EL-19360 till min Canon 580EX. Sedan har jag en gammal Sunpakblixt som jag hittade hemma hos farsan (han behövde den inte längre). Den tänder jag med en vanlig billig slavtändare
(typ denna: http://www.kaffebrus.com/slavtandare-utan-stativganga-fotocell-158.html).
Utöver detta har jag även en gammal Canon 430EZ som jag ibland monterar på kameran.

Slavtändare är ingen hit, så en till mottagare står på önskelistan.

Elincromsändaren är helt OK. PW är säkert bättre, men för dyra enligt min mening.
"Kinasändarna" fungerar givetvis också, men har sämre räckvidd.

Det som är viktigt när du skall skaffa blixtar som inte skall sitta på kameran är att det finns ett läge där de inte går ner i viloläge efter en stund.
Min 580EX går att programera så att den alltid är på och på Sunpakblixten lödde jag ihop resetknappen ;-)
430EZ:an stänger däremot ner sig efter 90 sekunder eller så, så därför får den sitta på kameran (som ju väcker den om den somnar). Det blir ju lite omständigt att ha en assistent vid blixten som hela tiden ser till att den är på.

Visst är ett batteridrivet studioblixtsystem att föredra, men som lågprisalternativ kommer man långt med ett par vanliga blixtar och en billig sändare.

Här finns några (fem) bilder jag tagit med dessa prylar:
http://www.fotosidan.se/gallery/listpic.htm?authorID=30563

/Thomas

en frirajdare:) tyvärr har jag inte råd med en 580ex men jag ska nog köra på en lite billigare t.ex. Nissin DI622. så kan jag kompletera med nån till såfort jag får råd. Och Elincrom skyport borde jag kunna få i julklapp (a)(gu va ja lät liten där). Men sätter man mottagaren i hot shoen också eller är det synkuttag på den?

Skyporten sätter du helt riktigt i blixtskon, men det finns även möjlighet att ansluta den via kabel. Så kör jag när jag har 430´n på kameran. Då ansluter jag Skyporten via blixtuttaget (som ju min 30D har ett) och sätter fast den med en gummisnodd uppe på blixten.

Nissinblixten är visst inge vidare har jag hört.
Som jag sa, kom ihåg att kolla så att blixten inte stänger av sig efter en stund (de vaknar bara av att de snackar med en kamera, inte med hjälp av en triggning från tex en Skyport). Det är otroligt irriterande om det är så, tro mej jag har haft det så tidigare.
Se även till att det går att ställa in blixtstyrkan manuellt.
Tänk på att du inte behöver ha en blixt som funkar till något särskilt fabrikat (om du skall köra sändare) eftersom de inte snackar med varandra eller använder någon form av automatik när du kör med sändare. Då är det bara manuellt som gäller, så du kan lika gärna ha en Nikonblixt eller vad som helst till en Canon.

Ser nu att det var mottagaren du frågade om angående hot shoe (läste fel tidigare).
Mottagaren ansluts med kabel, så om det inte finns syncuttag på blixten måste du köpa till det och sätta under blixten (se länken till cyberphoto längre upp).
Det sitter ett "snöre" på mottagaren så att man kan hänga upp den på lämpligt ställe, men jag har tagit bort det och sätter fast den på blixten med en gummisnodd.
De kablar som följer med passar inte, så det behöver du också. Vill du inte ha en tremeterskabel, så kan du byta kontakten på den korta kabeln som följer med Hamas syncuttagsmojäng.

Hmm... Nu blev de ju mycke krongligare... Men jag förstog inte riktigt de där med tillverkare? Kan man ha en nissin (eller kanske sigma om det är bättre?) som är till för canon?
Är det svårt att byta kontakt? Finns det inge kortare kabel :)

Nej då, Det är inte alls krångligt.

Du kan ha en Nissin eller Sigma eller Soligor eller vad som helst som är gjort för Canon.
Det är ju dessutom smartast att ha en blixt som funkar med Canon så att du kan använda den på kameran också.

Så länge du använder blixten enbart med ett sändarsystem som tex Pocket Wizard eller Elincrom Skyport kan du ha vilken blixt som helst som har en standardblixtsko, eller ett syncuttag. Alltså funkar även tex Nikons blixtar till detta.

Vilken blixt du än har till ett sändarsystem, så funkar inte automatiken. Det enda mottagaren gör är att trigga blixten att lösa ut. Du måste alltså köra blixten och kameran i manuellt läge. Därför spelar det ingen roll vilket fabrikat den är gjord för, men som sagt, det är ju smartast att köpa till Canon ändå om man har Canon.

För att byta kontakt krävs det att du är duktig på att löda. Kabeln är mycket tunn.

Jag gjorde iordning ett dokument åt en kille som ställde samma frågor på Freeride.
Om du kan ta emot en fil på drygt 5Mb på mailen, så kan jag skicka den. Där finns några bilder som visar hur jag gjort.
Skicka mej ett mail i så fall.

/Thomas

Monty skrev:
Jag gjorde iordning ett dokument åt en kille som ställde samma frågor på Freeride.
Om du kan ta emot en fil på drygt 5Mb på mailen, så kan jag skicka den. Där finns några bilder som visar hur jag gjort.
Skicka mej ett mail i så fall.

/Thomas
okej det vore riktigt najs. Hotmail tar inte emot så stora va? annars har jag gmail.com också om det är bättre? Eller om du vet någon annan så går det lätt att bara skapa en :)

precis vad jag letat efter...

Hm, fotar ganska fasta cituationer, typ dop, bröllop och sånt. Då vet jag var huvud personerna kommer att stå och vilka områden jag vill lysa upp.

Har en 430 ex och ska köpa mig en 580 ex (borde funka med en 430 ex till eller?). kan jag koppla dessa på Elinchrom Skyport Universal? Ingår allt som behövs i detta paketet? Hade ju varit super i så fall!

http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=EL-19360

Per_S skrev:

Har en 430 ex och ska köpa mig en 580 ex (borde funka med en 430 ex till eller?). kan jag koppla dessa på Elinchrom Skyport Universal? Ingår allt som behövs i detta paketet? Hade ju varit super i så fall!

http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=EL-19360

Nej allt ingår inte, men om du läser HELA texten som Cyberphoto skrivit (följ din egen länk), så framgår exakt vad som krävs.
Vill man inte ha tre meter kabel, så får man löda lite själv.

ok. ser det nu...om jag inte kan löda själv? Har tummen mitt i hand när det gäller sånt. Finns det någon färdig lösning för att köra blixtsko blixatar på någon form av pocketwizard vis?

Hmmm

Har inte läst alla råd du har fått. Men jag föreslår beggade Nikonblixtar, som SB26 tex, som du kan köra manuellt och tillsammans med PW:s. Kanske räcker det med 2 PW:s då? Låt blixt 1 lösa ut de andra optiskt via SB26:ans inbyggda optiska slav.

Beträffande Canons blixtar tror jag att det enbart är de nyare som har kontakt till PW:s.

mvh
Peter L

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar