Annons

Bildvisning TV-skärm

Produkter
(logga in för att koppla)

peso

Medlem
Ibland har man behov av att kunna visa sina bilder där hemma för flera personer och då blir det trångt framför datorn. Ibland använder jag då en TV som bildskärm genom att ansluta den till datorns grafikkort. Tyvärr blir bildkvaliten inte så bra. Då blir det betydligt bättre kvalite om man lägger bilderna på en CD och spelar upp på DVD-spelaren som hör till TV:n. Men det senare kräver merarbete och man tappar den flexibilitet man har när man kör direkt från datorn.

Vore intressant att höra om någon annan provat det här. Det kan ju vara så att anledningen till dålig bildkvalite är att min TV och dator inte passar så bra ihop.

Och hur fungerar det att ansluta de nya TV-apparaterna med plattskärm till datorn. Ger det bra resultat. Nu kommer högupplösande TV-apparater och det låter ju lockande.
 
Köper du en LCD-tv som klarar 1280*768 (vilket alla LCD gör, dock långt ifrån alla plasma) pixlar och kopplar in till datorn så fungerar den precis som en vanlig monitor. Kanske inte riktigt lika färgäkta men mycket bättre än alla andra alternativ. De flesta har VGA-ingång med fungerar ännu bättre om de drivs via digital DVI ut från datorn.

Att en vanlig tv inte fungerar särskilt bra tillsammans med en dator beror helt enkelt på att TVn dels har för låg upplösning, för låg färgbandbredd (blödningar) och framförallt, är gjord för att vissa sammanflätade bilder (interlaced) snarare än datorn progressiva bild. Det kan du inte göra mycket åt.
 
Nu har jag skaffat en LCD-tv på 32" med upplösning 1366x768. Provade först med bilder på dvd-skiva och sedan med s-video från datorn utan att bli särskilt imponerad. Men med vga-kabel från dator till tv så blir det som Daniel skriver som vilken monitor som helst. Jag är mycket nöjd med resultatet, det enda trista är att höjdformatsbilderna inte blir så stora. Jag håller på att skanna mina gamla diabilder, så snart kan jag pensionera projektorn.

Jag lägger mina bilder på en nätverkshårddisk så dessa är nåbara från en bärbar i vardagsrummet, perfekt flexibiblitet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.