Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildvisning med projektor

Produkter
(logga in för att koppla)

Micke E

Aktiv medlem
Hej,

Jag ska visa bilder på duk med projektor.
Maskinen verkar vara en NEC NP 410.
I specen på denna står det "bildstorlek" 1024 x 768.
Betyder det att jag kan använda mina redan färdiga "webbilder" på 1200 pixlar;
och att projektorn skalar ner dom till 1024?
Jag kör via min bärbara dator.
Är powerpoint ok att använda?
Något mer att tänka på?

Tacksam för svar...

Projektorn blir ju som vilken skärm som helst, som har 1024*768 pixlar. Så, ja, ditt bildvisningsprogram kommer att visa maximalt 1024*768 stora bilder. Och är bilderna större än så så skalas de om av programmet, inte projektorn.

Powerpoint kanske inte är det mest kompetenta bildvisningsprogrammet, har faktiskt ingen aning. Varför inte bara visa bilderna med datorns inbyggda visningsprogram?

Tack för svar!
Angående powerpoint tänkte jag mest att man kan få lite trevliga övergångar mellan bilderna.
Helt novis på det här...

Om du kör PC med Windows kan du ladda ner Faststone Image Viewer från faststone.org.
Ett utmärkt visningsprogram som dels kan skala om bilder en och en och göra den nödvändiga efterskärpningen eller skala om hela mappar i ett svep inklusive efterskärpning. Göra bildspel med snygga övertoningar, redigera bilder och mycket mera Fordrar att du ställer in programmet lite och sätter dej in i vad det kan. Det är gratis att ladda ner och använda för privat bruk och för ideella organisationer. och undervisning.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar