Annons

bildvinkel crop VS ff

Produkter
(logga in för att koppla)

Goro

Aktiv medlem
jag har, tills nu, tagit mer eller mindre för givet att bildvinkel är proportionell mot den reella brännvidden.
Tittade runt lite på sigmas gluggar, o fann följande:

sigma 10-20 på APS-C ger ~102 grader (sigma mount).
sigma 15-30 på FF ger ~110 grader.

Man brukar ju räkna med crop på 1,5-1,6x, o tycker därmed att det borde vara ännu jämnare mellan dessa. Har det ngt med den bakre linsens avstånd till sensorn? Tankar? Förklaringar?

//G

hmm

Det är ju ungefärliga vinklar. Objektivens verkliga brännvider kan också skilja något från siffrorna. Om man räknar med cropfaktor på 1,6 och att kanske 15 resp 10 istället är 14 resp 11 så blir siffrorna mer lika. Hur den bakre linsen är placerad tror jag inte påverkar då man mäter bildvinkeln "framåt" s.a.s.

Goro skrev:
jag har, tills nu, tagit mer eller mindre för givet att bildvinkel är proportionell mot den reella brännvidden.
Nej. Visserligen menar du nog omvänt proportionell mot brännvidden, men om du i stället ansätter att tangens för bildvinkeln är omvänt proportionell mot brännvidden, så hamnar du lite närmare sanningen.

Ju kortare brännvidd, desto mera betydelsefull blir skillnaden.

BengtJohnsson skrev:
Nej. Visserligen menar du nog omvänt proportionell mot brännvidden, men om du i stället ansätter att tangens för bildvinkeln är omvänt proportionell mot brännvidden, så hamnar du lite närmare sanningen.

Ju kortare brännvidd, desto mera betydelsefull blir skillnaden.
Mäter man vinkeln från ett motivhörn mot optiska axeln blir det så, men om man däremot mäter vinkeln mellan två motstående motivhörn (vilket är vanligast i fotosammanhang) så blir det tangens för HALVA den vinkeln. Tangens för mer än 90 grader blir ju negativt ;-)

Goro skrev:
Tittade runt lite på sigmas gluggar, o fann följande:

sigma 10-20 på APS-C ger ~102 grader (sigma mount).
Jag tror att förklaringen står i parentesen, Sigma använder en lite mindre sensor med cropfaktor drygt 1,7 i sina egna kamerahus.

Lennart Nilsson skrev:
... Tangens för mer än 90 grader blir ju negativt ;-)...
Inte då - tangens är en cyklisk funktion och är ett positivt tal för halva varvet och negativt för den andra halvan av varvet.

tan 0-90 = +
tan 90-270 = -
tan 270 - 360 +

tannler skrev:
Inte då - tangens är en cyklisk funktion och är ett positivt tal för halva varvet och negativt för den andra halvan av varvet.

sant, men vi befinner oss ändå inom området 90-270 grder i sammanhanget, vilket borde medföra negativiteten.

Hur som helst, tack för svaren

Det kategoriska påståendet "Tangens för mer än 90 grader blir ju negativt" är felaktigt - till 100%. Att det inom fotografi inte går att fotografera i vinkelområdet 270-360 grader gör det inte ett dugg sannare.

tannler skrev:

tan 0-90 = +
Jo, så långt är det nästan rätt för : tan x grader går mot oändligheten då x går mot 90 grader och 270 grader.
Dock är 90.1-179.9 = -
180-269.9 = + och
270.1 - 359.9 = -

När det gäller verkliga förhållanden så som bildvinklar är det i stort sett aldrig som förhållandena är linjära. Jag brukar säga att "det är endast priset på potatis som är linjärt och inte ens det för man brukar få rabatt om man köper en säck". Så det är inte konstigt att det inte stämmer att dela med 1.6 rakt av, dock duger det (felet blir litet).

/ Erik

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar