Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bilduppladdning och Mac

Produkter
(logga in för att koppla)

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
Ibland får jag frågor från medlemmar med Mac som inte kan ladda upp bilder. De får felmeddelandet illegal_type:application/x-macbinary.

Detta tyder på att det inte är en ren JPEG-fil utan har fått med Mac:s så kallade resource fork. Mac-filer i sitt grundformat innehåller sk metadata förutom själva datat, tex vilken filtyp det är (till skillnad från PC, som avgör detta mha filändelsen).

Men de flesta med Mac lyckas ju ändå ladda upp, så de gör väl något felaktig handgrepp.Kan någon Mac-ägare tala om vad man bör och inte bör göra för att det skall bli rätt vid uppladdning, så jag kan hjälpa dem?
 
Konstigt

Jag har aldrig fatt detta felmeddelande. Jag har altid anvant Photoshop 6.0 och 7.0 och sparat alla bilder i jpg. Kan det vara sa att om man anvander nagot annat bildbehandlingsprogram sa kanske det inte funkar?
Jag kan ingenting om datorer
 
jag har haft detta problemet
sparat jpeg fran photoshop...
det fattas en extension ibland
jag lagger antingen till den sjalv (rename med .jpg) ibland har det varit sparat som cmyk osso.... inte rgb...
eller sparar for web i photoshop
sim sala bim

smiles
timo
 
Med Photoshop 7 och "spara som..." fungerar det inte som det ska mellan pc och mac, även om man har rätt extension. Precis som Krister säger är det resursdelen av filen som ställer till det. Exempelvis kan inte Explorer för pc visa filerna. Det strular också med många epostklienter.

Om man istället använder "spara för webb..." genererar Photoshop en "ren" fil som torde kunna laddas upp utan problem.

Jag har själv råkat ut för problemet på Mac OS X, men vet inte om Photoshop uppträder likadant i Mac OS 9.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.