Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

bildupplösning

Produkter
(logga in för att koppla)

jarnils

Ny medlem
Jag har en fråga angående bildupplösningen i olika kameror. Har själv en Canon Powershot A610.
När jag öppnar en bild i Photoshop är upplösningen 180dpi. Min dotter köpte en Panasonic Lumix DMC-FX-01 och bilder från den är bara på 72dpi när jag öppnar dom i PS.

Det spelar egentligen ingen roll, vad som är viktigt är antalet pixlar; antalet dpi som den sparas som har inget med upplösningen på senorn i kameran att göra eller mängden "information" i bilden..
72 dpi är standard för visning på bilskärm vilket är anlednin till att de flesta kameror använder det, 180 dpi är å andra sidan lämpligt för utskrift. Alla program för utskrift kan konvertera däremellan. För en given kamera kan man välja mellan en stor bild med få dpi eller en mindre bild med många dpi, antalet pixlar blir detsamma.

Den som söker ska finna!

Dessa siffror på upplösning har inget med bilden att göra utan anger bara vilken inställning programmet som öppnar bilderna/ eller vissa förprogrammerade inställningar för bildutskrifter som kameran har. Lär dig mer om detta med upplösning, pixlar mm genom att kolla genom artiklarna som finns här på FS och genom att göra sökningar här på Forumet. PPI eller dpi är intressant först när du ska skriva ut en bild. På datorn kommer en bild med 72 eller 2000 dpi att se och uppföra sig exakt likadant.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar