Annons

Bildstorlek vid digital framkallning

Produkter
(logga in för att koppla)

Peter_H

Aktiv medlem
Jag planerar att utnyttja några i högen av erbjudanden att framkalla digitala bilder. Har dock ingen digitalkamera men väl en Dual III.

Frågan är dock hur fasiken bilderna ska komprimeras för bästa resultat.
En direkt inscannad bild är på ca 27 Mb och
3800 x 2500 med 300 ppi och de flesta labben tar emot bilder på max 20 Mb.

Borde jag minska storleken eller DPI eller vad,

ruggans tacksam för tips.

Peter

Hej Peter,

Att spara filen som jpeg efter att du bearbetat tiff-filen i något bildbehandlingsprogram borde väl lösa storleksproblemet?!

Mvh,
/Mikael

Tack, jag använder mig av Photoshop och när jag sparat bilden som jpeg och öppnar den sparade filen i PS är bildstorleken densamma.

Men nu såg jag att filen var mindre när jag kollade in dess egenskaper på skrivbordet. Verkar lite mysko att PS inte registrerat ändringen.

Det löste sig i alla fall.

Muchas gracias senioooores

Du har förvirrat till detdär litegrann tror jag. Var kollade du storleken på bilden, där nere i hörnet på photoshop?

Kolla filstorleken genom utforskaren eller liknande.

/Henri

Om du vill göra 10x15 ska du räkna ner bilden till 1200x1800 pixlar. Det blir 300 dpi på 4x6 tum, som fotopapperet är. Gör sedan en bra jpg på cirka 1 MB och maila till labbet. (Labbet använder ändå inte högre kvalitet än så. Det skulle aldrig synas på bilderna.)
Så länge pixlarna räcker kan du räkna om till 300 dpi för aktuellt fotopapper.
Vill du göra ännu större bilder tar du alla pixlar du har. Det räcker gott eftersom stora bilder inte ska granskas med lupp.
Gör jpg på hög kvalitet och maila. Eller bränn en CD och skicka med snigelpost.

JanKw skrev:
Om du vill göra 10x15 ska du räkna ner bilden till 1200x1800 pixlar. Det blir 300 dpi på 4x6 tum, som fotopapperet är. Gör sedan en bra jpg på cirka 1 MB och maila till labbet. (Labbet använder ändå inte högre kvalitet än så. Det skulle aldrig synas på bilderna.)
Så länge pixlarna räcker kan du räkna om till 300 dpi för aktuellt fotopapper.
Vill du göra ännu större bilder tar du alla pixlar du har. Det räcker gott eftersom stora bilder inte ska granskas med lupp.
Gör jpg på hög kvalitet och maila. Eller bränn en CD och skicka med snigelpost.

Toppen tack, nu har jag lite "siffror" att gå på.
Kanon Jan.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto